Naukowcy dbają o wszystkie dziedziny życia, aby było nam łatwiej funkcjonować. Wśród tych dziedzin, nie mogło zabraknąć sportu. I tak, wciąż imponującym obiektem badawczym jest dla naukowców…stół do tenisa.
Stół z własnym zasilaniem
Sport ten, chociaż wygląda na prosty i przyjemny, wcale taki nie jest. Wymaga nie tylko wprawnego oka i silnych nóg gracza, ale także odpowiedniej spostrzegawczości sędziów, którzy liczą punkty. Dlatego od kilku lat naukowcy pracują nad tym, aby ulepszyć ich narzędzie pracy, czyli stół, a gracze w tym czasie uświadamiają wszystkim, że nazwa ping-pong jest dla nich uwłaczająca. O ile tym drugim nie idzie zbyt dobrze, tak naukowcy wciąż ulepszają i tak całkiem dobrze działające czynniki. Tym razem są to uczeni z Chin i USA. Zwrócili oni bowiem uwagę na fakt, iż przy szybkim tempie gry, jej wyniki nie zawsze mogą być miarodajne bądź pewne zachowania piłeczki umykają sędziom, jak również samym graczom. A przecież istotny jest fakt, czy uderza ona w górną lub boczną krawędź stołu. Dlatego też, postanowiono wymienić czujniki zasilane bateriami, na te które działają za pomocą TENG.
TENG zamiast zwykłych baterii
Przyczyny tej zmiany są dwie. Pierwsza z nich, to negatywny wpływ na środowisko zużytych baterii. Drugi, to oczywiście czas użytkowania. Zdecydowanie dłużej działa czujnik, który zasila TENG, niż ten zasilany bateriami. TENG, czyli tak naprawdę triboelektryczne nanogeneratory, umieszczane są na powierzchni stołu i właśnie je zasilają. Dodatkowo, jak podaje serwis techxplore.com, naukowcy zauważyli, że czujniki w tym inteligentnym stole przekształcają również energie mechaniczną uderzenia kuli w energie elektryczną. Jest ona tym samym wykorzystywana również do zasilania tych czujników.
Co prawda, TENGS nie są niczym nowym w tym sporcie, ale od teraz, będzie ono wykonane z biodegradowalnych materiałów, w tym przypadku drewna. Drugim plusem jest oczywiście wymiana zasilania na te, które tworzą mechaniczne uderzenia piłeczki. Naukowcy twierdzą też, że inteligentny stół może gromadzić i wyświetlać w czasie rzeczywistym dane dotyczące miejsca uderzenia piłki oraz jej prędkości.