X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

AI w biznesie – gdzie i jak obecnie wykorzystuje się sztuczną inteligencję? (raport)

Jeszcze do niedawna na hasło „sztuczna inteligencja” wybiegaliśmy myślami w stronę filmów i książek z gatunku science-fiction. Rozwój technologii pokazał jednak, że rozwiązania AI bardzo dobrze rozwijają się w naszej rzeczywistości. Nie tylko zdobywają kolejne sfery naszego życia prywatnego, lecz również coraz częściej wykorzystywane są w rozwiązaniach biznesowych.

Czym jest AI?

Sztuczna inteligencja (AI – Artifical Intelligence) napędza popkulturę od dziesięcioleci. Na jej temat powstały setki książek, filmów, komiksów oraz gier komputerowych. Czym jednak jest w definicyjnym tego słowa znaczeniu?

Zgodnie ze znaczeniem, istotą sztucznej inteligencji jest zdolność maszyny do interpretowania pozyskiwanych danych i uczenia się na ich podstawie. Dzięki temu może ona w jeszcze lepszy sposób wykrywać zależności i wyciągać wnioski dotyczące dalszych działań. Sztuczna inteligencja jest więc elementem, który jest w stanie zapewnić nam wsparcie w podejmowaniu decyzji. Decyzje proste, które na podstawie dostarczonych danych AI jest w stanie podjąć samodzielnie, mają przełożenie na automatyzację, czyli samodzielne wykonywanie przez maszynę określonych kroków na podstawie wstępnie zdefiniowanych warunków.

W naszej rzeczywistości sztuczna inteligencja objawia się jako specjalny system komputerowy, który korzystając z mocy obliczeniowej infrastruktury, w której został uruchomiony, interpretuje dane, a następnie wyciąga na ich podstawie konkretne wnioski. I choć koncept ten wydaje się dość nowoczesny, okazuje się, że AI posiada dość długą (jak na technologię) historię.

Krótka historia AI

Samo pojęcie sztucznej inteligencji ma już 80 lat. Za datę jego pierwszego pojawienia się uważany jest rok 1942, kiedy to autor książek science fiction Izaak Asimov ogłosił swoje trzy słynne prawa robotyki. Prawa, które wielokrotnie przewijały się w wydanych przez niego książkach.

Kolejnym znaczącym punktem w historii AI jest rok 1950, gdy słynny matematyk Alan Turing opublikował specjalny test pozwalający sprawdzić, czy sztuczna inteligencja działa prawidłowo. Założeniem testu była głosowa rozmowa z maszyną. Pozytywny wynik nastąpić miał w momencie, w którym człowiek nie byłby w stanie stwierdzić, czy rozmawia ze sztuczną inteligencją, czy z innym człowiekiem.

Obydwa powyższe wydarzenia położyły podwaliny pod dzisiejsze działanie sztucznych inteligencji, jednak miały one wymiar wyłącznie teoretyczny. W tamtych czasach komputery były bowiem zbyt proste, aby móc mówić o jakichkolwiek złożonych procesach myślowych i umiejętności analizy oraz interpretacji danych. Dopiero lata 1956–1973 uznaje się za tzw. złotą epokę AI. Wtedy bowiem środowiska akademickie w USA położyły duży nacisk na rozwój tego nurtu. Efektem stał się SHRDLU, system komputerowy stworzony w 1968 roku przez Terry’ego Winograda z MIT, służący do przetwarzania języka naturalnego.

Mniej więcej od tego momentu, aż do lat 80-tych XX wieku nacisk na rozwój AI został wstrzymany, aby za sprawą projektów CYC z 1984 roku, Nouvelle IA z 1985 roku czy też Deep Blue (1997) świat znów zainteresował się tą tematyką. Drugi oddech rozwoju sztucznej inteligencji trwa do dziś, zapewniając nam takie rozwiązania jak m.in. samojeżdżące odkurzacze, asystentów głosowych (Siri, Google Alexa), czy też popularny ostatnimi czasy ChatGPT umożliwiający generowanie wysokiej jakości tekstów na podstawie wprowadzonych przez użytkownika zapytań.

Sztuczna inteligencja objawia się dziś w dziesiątkach przykładów życiowych, wszystko za sprawą najpopularniejszych domen AI i ich coraz szerszym zastosowaniem zarówno w codziennym życiu, jak i biznesie.

źródło: shutterstock.com

Rozwój domen AI

Domeny AI to swego rodzaju specjalizacje, w których rozwijają się różnorakie systemy sztucznej inteligencji, zapewniając tym samym dostęp do ciekawych narzędzi przydatnych m.in. w biznesie. Zaliczamy do nich data science, NLP, computer vision, speech recognition, czy też zaawansowaną robotykę.

Data science

O tym, że analiza danych biznesowych jest bardzo ważnym aspektem dla każdego przedsiębiorstwa, wiemy nie od dziś. Z tego też powodu dziedzina ta coraz mocniej korzysta z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja.

Wykorzystanie Data Science, czyli wypadkowej takich elementów, jak m.in. badania statystyczne, analiza danych i uczenie maszynowe pozwala systemom analitycznym wyposażonym w AI uczyć się na podstawie dostarczanych danych, analizować je, a następnie wykorzystywać pozyskaną w ten sposób wiedzę do prezentowania wniosków. Wniosków, dodajmy, często wykorzystujących również tzw. analitykę predykcyjną, przewidującą najbliższą przyszłość na podstawie danych historycznych.

NLP

NLP, czyli Natural Language Processing to dziedzina łącząca sztuczną inteligencję z lingwistyką. W tej domenie AI pracuje nad językiem naturalnym, analizując go i wykorzystując do komunikacji z użytkownikami. Oznacza to, że systemy działające na bazie NLP są w stanie rozumieć polecenia pisane przez użytkownika potocznym, codziennym językiem.

Doskonałym przykładem może być tu choćby ChatGTP, który święci triumfy wśród internautów. System ten, analizując stale napływające dane, jest w stanie coraz dokładniej przewidywać intencje pytającego i wracać do niego z dokładną odpowiedzią. Możliwości biznesowe, jakie stoją za tą technologią, są ogromne, od prostych livechatów na stronach firmowych, poprzez szybkie generowanie contentu na blogi, po wspomaganie działów prawnych przy tworzeniu skomplikowanych pism.

Computer vision

Kiedyś odblokowanie telefonu wymagało wpisania specjalnego kodu. Dziś wystarczy popatrzeć w ekran, aby składowane na nim informacje stanęły przed nami otworem… oczywiście pod warunkiem, że to my jesteśmy właścicielami urządzenia. Znany z iPhone’ów FaceID to jeden z przykładów zastosowania computer vision w praktyce. Sprawdza się znakomicie w zabezpieczaniu ważnych informacji, ale na tym jego możliwości wcale się nie kończą.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w interpretacji obrazów i video pozwala skuteczniej analizować szereg rozmaitych sytuacji biznesowych. Technologię tą wykorzystuje się dziś m.in. w autonomicznych pojazdach, zapewniając jeszcze lepszą i szybszą analizę otoczenia, definiowanie obiektów w polu widzenia i na tej podstawie wykonywanie określonych akcji.

Speech recognition

Rozpoznawanie mowy to kolejna domena AI święcąca w ostatnim czasie triumfy w środowisku biznesowym. Rozpoznawanie treści mówionej przez systemy sztucznej inteligencji pozwala wykorzystać ją m.in. w systemach call center usprawniających kontakt z klientem. Ale nie tylko, bowiem w codziennym życiu również ma wiele ciekawych zastosowań.

Jednym z najbardziej obiecujących jest z pewnością rozwój asystentów głosowych (np. Siri, czy Alexa) coraz popularniejszych w naszych domach, które z każdą kolejną aktualizacją jeszcze lepiej rozumieją wypowiadane przez nas polecenia.

Robotyka

Ostatnią z najpopularniejszych dziedzin AI, o których wspominamy w tym artykule, jest zaawansowana robotyka. Dzięki sztucznej inteligencji i postępującej z nią automatyzacji coraz więcej procesów biznesowych wymagających wcześniej udziału człowieka może być dziś przeprowadzana w 100% autonomicznie. Dotyczy to przede wszystkim gałęzi przemysłu, gdzie mamy do czynienia m.in. z automatycznymi liniami produkcyjnymi.

W połączeniu z wcześniej wymienionymi domenami (m.in. computer vision) zaobserwować możemy też rozwój samo jeżdżących urządzeń wykorzystywanych m.in. w rolnictwie, a w przyszłości również i w transporcie.

AI w biznesie – zastosowanie

Rozwiązania biznesowe, w których sztuczna inteligencja odgrywa znaczącą rolę, nie stanowią już odsetka działań. Zgodnie z badaniami „AI adoption by industry” przeprowadzonymi przez McKinsey & Company w 2020 roku, aż 70% respondentów z branży Hi tech i Telecom potwierdziło wykorzystanie AI w biznesie. W przypadku branży Automotive było to 60% respondentów, podobnie w usługach finansowych.

Co ciekawe, spore wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie możemy zaobserwować również w branży prawniczej (ponad 50%), medycznej (40%) oraz sprzedaży (niemalże 40%).

Większość przedsiębiorstw korzystających z możliwości AI wspiera się tymi systemami przede wszystkim w trakcie tworzenia kampanii reklamowych. Z racji łatwego dostępu do narzędzi służących generowaniu grafiki oraz tekstów, jesteśmy w stanie na życzenie tworzyć ciekawy content, a także elementy graficzne ubogacające przekaz. Dotyczy to nie tylko treści tekstowych i prostych grafik, ale również np. fotorealistycznych zdjęć nieistniejących osób (thispersondoesnotexist.com). Dostępne na rynku rozwiązania są dziś również w stanie generować niemalże natychmiastowo całe strony typu landing page tylko i wyłącznie na podstawie wypisanych przez marketingowca kryteriów (specjalizuje się w tym m.in. MidJourney).

Możliwości wykorzystania AI w biznesie liczone są w tysiącach. Od prostych działań contentowych, poprzez bardziej zaawansowane projektowanie kampanii. Od kontroli i analizy spływających danych po przewidywanie rynkowych trendów. Od chronienia danych pracowników dzięki skanowaniu ich twarzy, po analizę zachowania bakterii na podstawie zdjęć z mikroskopu elektronowego.

Dobrze użyta sztuczna inteligencja w biznesie jest dziś praktycznie gwarantem uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku. A najlepsze jest to, że technologia ta dopiero zaczęła się rozwijać. Z punktu widzenia właścicieli i osób zarządzających przedsiębiorstwami jest to więc ciekawy temat do obserwacji i dalszych wdrożeń.

Raport „Artificial Intelligence SumUp for Business 2022” / materiały prasowe

Raport „Artificial Intelligence SumUp for Business 2022”

Więcej na temat sztucznej inteligencji i jej zastosowania w biznesie przeczytasz w raporcie „Artificial Intelligence SumUp for Business 2022”.

Dr Anna Gumkowska z TVN Warner Bros. Discovery oraz Sebastian Kondracki z Deviniti, w ramach wspólnego projektu ze Stowarzyszeniem Content Marketing Polska, zebrali w formie raportu wiedzę na temat sztucznej inteligencji oraz jej praktycznych zastosowań. Patronem honorowym publikacji jest IAB Polska.

W raporcie „Artificial Intelligence. SumUp for Business 2022” przeczytasz o:

  • definicji i historii sztucznej inteligencji
  • przeglądzie techniki algorytmów: nadzorowanym i nienadzorowanym uczeniu maszynowym, uczeniu maszynowym ze wzmocnieniem oraz głębokim uczeniu
  • domenach AI: data science, NLP, computer vision
  • rozpoznawaniu mowy i robotyce
  • hiper-automatyzacji
  • pułapkach AI
  • praktycznych przykładach użycia AI w kontekście reklamy internetowej, zdrowia, e-commerce, prawa czy dobra społecznego

Zapraszamy do lektury!

PRZECZYTAJ RAPORT

AI BUSINESS jest partnerem raportu.


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku