X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

Twoje następne perfumy mogą zostać stworzone przez… sztuczną inteligencję

Sztuczna inteligencja znajduje obecnie zastosowanie na wielu polach – w biznesie, medycynie, a nawet sztuce. Wielu z nas mogło się jednak nie spodziewać, że będzie ona pomocna także w… przemyśle perfumeryjnym.

IBM Research nawiązało współpracę z jednym z czołowych producentów perfum – Symrise, którego klientem jest m.in. Estee Lauder, Coty czy Victoria Secret, aby stworzyć sztuczną inteligencję kreującą zapach perfum. Philyra, nazwana tak od bogini zapachu, wykorzystuje uczenie maszynowe, aby spośród tysięcy zapachów, składników i formuł wybrać unikatowe kombinacje.

Nietypowe połączenia


Znajduje ona lukę na rynku i wypełnia ją nową mieszanką, o jakiej perfumiarze dotąd nie myśleli. Co więcej, wyszukuje ona także alternatywne surowce, oblicza proporcje w oparciu o wzorce użytkowania ludzi oraz sposób, w jaki reagują przed porównaniem ich z już istniejącymi zapachami.

Współpraca firm obejmuje trzy jednostki biznesowe nazwane na stronie IBM Fine Fragrance, Home Care i Beauty Care. Działania właśnie od zapachów perfum, jednakże wkrótce mogą one zostać poszerzone o pracę nad zapachami detergentów, proszków do prania, odświeżaczy powietrza czy dezodorantów.

Nowe zapachy w 2019 roku

Obecnie Philyra pracuje nad dwoma innowacyjnymi zapachami dla brazylijskiej marki O Boticário, które ujrzą światło dziennie w połowie 2019 roku. Zapachy kierowane do Millenialsów zostały lekko zmodyfikowane przez mistrza perfum, aby podkreślić pewne nuty i ulepszyć ich trwałość.

Pomoc dla perfumiarzy

Takie rozwiązanie może pomóc producentom perfum w tworzeniu nowych zapachów. Jest to proces czasochłonny, a możliwość prób przez AI może znacznie do przyspieszyć. Symrise planuje rozpowszechnianie tej technologii u mistrzów perfumerii na całym świecie oraz do swojej szkoły, aby pomóc w szkoleniu studentów.

Twórcy rozwiązania zapewniają jednak w rozmowie z przedstawicielami Forbesa, że AI nie zastępuje perfumiarza, a uczy się od niego poprzez przyjrzenie się historii tego, nad czym dotąd pracował oraz co uprzednio zadziałało. Nadal potrzebna jest jednak specjalistyczna wiedza, jaką posiadają eksperci.


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji w biznesie
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły