X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

Sztuczna inteligencja wykryje restauracje z nieświeżym jedzeniem

Zatrułeś się w restauracji i chciałbyś uniknąć podobnej sytuacji w przyszłości? Z pomocą przyjdzie sztuczna inteligencja i system FINDER, który został opracowany przez Google i naukowców z Harvardu.

Amerykańskie restauracje są regularnie kontrolowane przez pracowników agencji CDC (Centers for Disease Control and Prevention, amerykański odpowiednik Sanepidu). Kontrole wykonuje się także w momencie, gdy Klienci indywidualnie zgłoszą rażące zaniedbania. Na przykład kiedy ich zdaniem nieświeże jedzenie spowodowało zatrucie pokarmowe.

Dane wykorzystane w słusznym społecznie celu

Google, wspólnie z naukowcami z Harvardu stworzyli FINDERA (Foodborne IllNess DEtector), czyli algorytm sztucznej inteligencji. Za pomocą maszynowego uczenia zbiera on dane o użytkownikach (oczywiście za ich zgodą), którzy byli w pobliżu lokalu gastronomicznego i niedługo potem wyszukiwali w Google hasła związane z zatruciem pokarmowym. Co ważne, algorytm działa w czasie rzeczywistym i ma za zadanie szybko i skutecznie „flagować” potencjalnie niebezpieczne restauracje. Tym samym ma on na bardzo wczesnym etapie minimalizować ryzyko wystąpienia epidemii.

Jednym z wyzwań dla naukowców było opracowanie systemu, który rozpozna niejednoznaczności czy niuanse językowe. Ból brzucha może mieć różne źródło, niekoniecznie związane z ostatnio zjedzonym posiłkiem w restauracji. Aby podnieść skuteczność działania algorytmu wprowadzono klasyfikatory agregujące dodatkowe dane w postaci m.in. śledzenia kliknięć użytkownika oraz analizy faktycznej zawartości odwiedzonych stron internetowych po wpisaniu słowa kluczowego.

AI kontra zagrożenie epidemiologiczne

Pilotażowe badania przeprowadzono w Las Vegas i Chicago. Wsparcie sztucznej inteligencji podniosło skuteczność działań inspektorów CDC z 22,7 proc. do 52 ,3%. Algorytm sztucznej inteligencji sprawdził się zatem lepiej niż tradycyjne zgłoszenia oparte na reklamacjach Klientów, którzy często niesłusznie obwiniali ostatnio odwiedzony lokal, a który nie zawsze był źródłem problemów gastrycznych. Jak dodają naukowcy „Wyniki świadczą o tym, że tego typu narzędzia mogą być dziś wykorzystywane przez służby zdrowia do szybszego lokalizowania i badania miejsc, w których mogą wybuchnąć epidemie”.

Źródło: nature.com


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji w biznesie
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły