X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

Sztuczna inteligencja w służbie rozwoju biznesu

Zastanawiasz się, czy inwestować w rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji? W naszych czasach, kiedy sukces to przede wszystkim innowacyjność i nietypowe podejście do potrzeb klienta, chyba każdy przedsiębiorca na to pytanie powinien odpowiedzieć tylko jednym słowem: „tak”. A zaraz potem zastanowić się, na co konkretnie powinien łożyć pieniądze?

Medycyna, branża motoryzacyjna, e-commerce, IT, HR, księgowość, marketing – niemalże w każdej branży sztuczna inteligencja może pomóc osiągnąć ważny cel, którym jest przewaga nad konkurencją wypracowana z pomocą szybkiej i wygodnej analizy olbrzymiej ilości danych oraz podejmowania szybkich biznesowych decyzji. Kiedy więc warto wdrożyć technologie oparte na sztucznej inteligencji? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: wtedy, kiedy zależy nam na tym, by pewne procesy w firmie były szybsze i sprawniejsze, a wykwalifikowani pracownicy angażowali się w zadania bardziej kreatywne i twórcze. Również wtedy, gdy uważamy nasze dotychczasowe oprogramowanie za mało wydajne i skuteczne. Jakie możliwości i korzyści oferuje nam sztuczna inteligencja?

Przewidywanie przyszłości

Pomocne mogą w tym być chociażby silnie rozwijane systemy eksperckie. Umożliwiają one stworzenie prognozy na bazie posiadanych danych, które przewidują konkretne zajścia i ich wyniki czy też wpływ na pewną sytuację. Już teraz istnieje oprogramowanie, które jest w stanie przeanalizować sytuację gospodarczą poprzez zbadanie:
• wielkości popytu i podaży;
• aktywności rynku;
• cen;
• poziomu sprzedaży;
• ruchu stóp procentowych;
• kursów walutowych.

Ponadto za pomocą programów AI możliwe jest też opracowanie planu inwestycji, niezwykle istotnego przy prowadzeniu biznesu. Takie programy pozwalają firmom wprowadzić systemy planowania, które w maksymalnie krótkim czasie pomagają wybrać produkt dopasowany pod kątem ceny do potrzeb klienta. Systemy eksperckie sukcesywnie są wykorzystywane do zarządzania i kontroli przedsiębiorstwa, regulacji aspektów finansowych oraz tworzenia rozwiązań pomocnych w sytuacjach kryzysowych.

Co jeszcze możemy przewidzieć?
• Zapotrzebowanie w konkretnym sektorze.
• Zachowanie konsumentów.
• Nadużycia finansowe.

Dokonać tego możemy na dwa sposoby: kupując gotowy program od dostawców usług programistycznych, w którym znajdziemy funkcję prognozowania. Jeśli zależy nam na dokładniejszej analizie z uwzględnieniem wszystkich charakterystycznych cech konkretnego biznesu, można zdecydować się na stworzenie dedykowanych dla danej firmy oprogramowania i algorytmu.

Niezbędna automatyzacja

Kolejnym obszarem AI, który może zwrócić uwagę przedsiębiorców, jest potrzeba automatyzacji niektórych znaczących procesów marketingowych.

– Sztuczna inteligencja pozwala marketerom zarządzać ogromną ilością danych, dając im tym samym możliwość prowadzenia efektywnej, wysoce spersonalizowanej i zautomatyzowanej komunikacji z klientami – zaznacza Marek Włodarczyk, Country Manager Poland w Optivo, an Episerver Company. – Osiągane w ten sposób wyniki są wręcz nie do pobicia w porównaniu z tymi, które uzyskuje się bez wsparcia sztucznej inteligencji w procesach przetwarzania i wykorzystywania informacji na temat zachowania klientów. Nowoczesne chmury marketingowe generują inteligentne algorytmy, które w ramach jednej platformy umożliwiają marketerom całościowe zarządzanie kampaniami: od hiperpersonalizacji w czasie rzeczywistym, poprzez konwersję, aż do komunikacji z powracającymi klientami. Również wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia treści jest bardzo obiecujące, zwłaszcza w przypadku e-mail marketingu. Na podstawie historycznych danych na temat aktywności poszczególnego klienta samouczący się algorytm określa, w jakie treści z największą dozą prawdopodobieństwa kliknie użytkownik, zwiększając tym samym zyski firmy – dodaje Włodarczyk.

Dzięki algorytmom samouczącym się jesteśmy w stanie określić, jaka treść jest warta uwagi. To oznacza również filtrowanie jej za pomocą konkretnych wytycznych. Dla przykładu, Pinterest wykorzystuje algorytmy, by pokazać użytkownikowi najbardziej interesujący go content w dobrej rozdzielczości, Yelp używa AI do sortowania dodanych przez użytkowników zdjęć, a serwis Disqus za pomocą specjalnego oprogramowania filtruje spam w komentarzach.

Ten wysoce skuteczny system rekomendacji jest także nieocenioną pomocą dla platform e-commerce. Algorytmy pozwalają na wprowadzenie systemu rekomendacji asortymentu i stworzenie katalogów „zobacz również” czy „inni kupili też”. Strony internetowe zbierają informacje na temat działań i preferencji odbiorców poprzez rozwijanie spersonalizowanych rekomendacji. Dzisiaj podobne działania nie są już zarezerwowane dla dużych korporacji operujących milionowymi budżetami – jest to narzędzie, bez którego sklep internetowy może stracić przewagę konkurencyjną.

Zapewnione bezpieczeństwo

Nowinką w świecie sztucznej inteligencji jest jeszcze funkcja rozpoznawania twarzy czy emocji. Ale wkrótce będzie ona coraz bardziej pomocna i doskonale uzupełni istniejący system monitoringu wideo. Może być użyteczna np. przy identyfikacji klientów w miejscach kultury i rozrywki, gdzie zapewnienie bezpieczeństwa jest niezbędne.

Za pomocą rozpoznania obrazów możliwe jest spore uproszczenie pracy człowieka. Za przykład może posłużyć korporacja Microsoft, która stworzyła robota przeznaczonego do ochrony firm. Dzięki sztucznej inteligencji jest on w stanie rozpoznać twarze, słowa, symbole, a także odczytywać numery rejestracyjne pojazdów i identyfikatorów personelu. Podobne roboty mogą kontrolować, podejmować decyzje w oparciu o zaistniałą sytuację i – jeśli to konieczne – samodzielnie działać. Taki „pracownik” może pracować 24 godziny na dobę z wyłączeniem 20-minutowej przerwy na naładowanie baterii.

Inne sposoby na zapewnienie bezpieczeństwa dzięki wykorzystaniu rozwiązań z zakresu AI można znaleźć w nowoczesnych autach niektórych marek. Dysponują one tzw. systemem określenia poziomu zmęczenia kierującego – inteligentny samochód skanuje siatkówkę oka kierowcy oraz jego mimikę, rejestrując, czy ten zasypia za kierownicą. Jeśli to mu się zdarzy… pojazd przejmuje kontrolę, gwarantując tym samym bezpieczeństwo.

Pomocne boty

Liczne przedsiębiorstwa, chcąc poprawić wydajność procesów w swojej działalności, wprowadzają do swoich systemów popularne rozwiązanie, którym jest bot. Ma to sens wówczas, gdy musimy rozwiązać dużą liczbę powtarzających się zadań podobnego typu, które nie wymagają posiadania wysokich umiejętności informatycznych zarówno od człowieka, jak i od komputera. Nie warto jednak wrzucać wszystkich botów do jednego worka ze sztuczną inteligencją. Te niektóre zaawansowane technicznie mają bowiem ową inteligencję, inne – nie.

Boty są dość łatwe w zarządzaniu oraz tworzeniu. Istotną ich wadą jest jednak to, że zostały zaprogramowane za pomocą „sztywnego” kodu. Oznacza to, że mają dość jednokierunkowy algorytm podejmowania decyzji i odpowiedzi. Jeśli firma potrzebuje większej elastyczności w pracy systemu, to warto zastanowić się nad wprowadzeniem bardziej zaawansowanej technologii AI. Podobna sytuacja pojawia się wtedy, gdy w zautomatyzowanej rozmowie z klientem wymagane są bardziej skomplikowane kontekstowe odpowiedzi, ponieważ bot odpowiada bardzo szablonowo.

Problemem dla bota mogą być różnego rodzaju bazy przechowywania danych, ponieważ dobrze orientuje się on tylko w jednej z nich. Do przeprowadzania analizy bardziej skomplikowanych struktur przedsiębiorstwa warto zainwestować w bardziej rozwiniętą technologię sztucznego intelektu.

Obowiązkowa kontrola

Komputer wyposażony w technologię sztucznej inteligencji szybko udzieli nam zwięzłej odpowiedzi na zadane pytania w oparciu o analizę danych. Jednak trzeba pamiętać, że nie udzieli już dodatkowych komentarzy czy wyjaśnień. Zatem choć potencjał AI w szybkim podejmowaniu decyzji jest spory (i jest to także odpowiednia metoda na zaoszczędzenie czasu i uzyskanie sprawnej odpowiedzi na nurtujące nas pytanie), to jednak musimy pamiętać, że jakość analizy zależy bezpośrednio od informacji, którą komputer opracowuje. Dlatego po podjęciu decyzji o poprawieniu skuteczności działań naszego przedsiębiorstwa za pomocą oprogramowania AI warto wykonać kolejny krok. Skontrolować proces wdrożenia algorytmów i usprawnić ich działania. Aby sztuczna inteligencja mogła wyciągać poprawne wnioski, potrzebna jest:

• regulacja treści – zbędna informacja tylko skomplikuje pracę komputera, dane powinny mieć przejrzystą strukturę;
• sprawdzenie źródeł – liczą się takie parametry jak: autentyczność, dokładność i jakość materiałów wykorzystywanych w branży, w ramach której działamy;
• ciągłe śledzenie wyników i odpowiedzi w celu udoskonalenia systemu i przeprowadzenia analizy.

Wszystkie algorytmy systemów eksperckich tworzą ludzie, a opierają się one na danych informacyjnych, które były starannie przygotowane przez specjalistów w konkretnych dziedzinach. Dlatego choć mówimy, że sztuczna inteligencja jest technologią samouczącą się, nie można obejść się bez jej stałej kontroli.

Poznaj korzyści

Jednak mimo tych obowiązkowych kontroli wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań daje wiele korzyści. Pod kątem finansowym sztuczna inteligencja usprawnia działalność firmy, zmniejszając koszty. Rozwiązania z zakresu AI mogą się także przełożyć na aktywną sprzedaż. Automatyzacja obsługi klientów i obserwacja ich zachowania ułatwia zbieranie danych dotyczących preferencji konsumentów. Zaletą bota jest jego ciągła dostępność. Wirtualni asystenci podbijają serca przedsiębiorców na całym świecie, ułatwiając umówienie spotkań i skuteczną organizację pracy. Dostając maila od pracownika korporacji z godziną i miejscem umówionego spotkania, często nie domyślamy się, że korespondujemy z botem. Dodatkowo narzędzia te są bardzo proste w obsłudze.

Sztuczna inteligencja z pewnością pozwala przedsiębiorcom ułatwiać procesy zarządzania firmami, oszczędzać dużo czasu, zmniejszać liczbę błędów systemowych i obniżać wydatki. Jak używanie oprogramowań AI, botów i indywidualnych algorytmów wpłynie na biznes oraz gospodarkę i czy te rozwiązania podbiją międzynarodowy biznes? Odpowiedzi na te pytania z pewnością przyniesie najbliższa przyszłość.

Autorka artykułu: Anna Protsenko

Więcej w raporcie:

sztuczna-inteligencja-w-biznesie-cover-2

Pobierz raport w portalu MarketingLink


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły - AI sztuczna inteligencja