W jaki sposób sztuczna inteligencja może pomóc nam w działaniach biznesowych? Jak wykorzystać zaawansowane algorytmy w marketingu? Które marki już z nich skutecznie korzystają? Pobierzecie nasz raport, żeby się dowiedzieć.
Nowe technologie i rozwiązania są coraz chętniej wdrażane przez świat biznesu. Dziś wiemy już, że sztuczna inteligencja oferuje nam lepsze rozwiązania dla naszych działań, i że są to m.in coraz powszechniejsze algorytmy przetwarzania danych, pomagające w pracy nad bardziej przyziemnymi kwestiami takimi jak rozpoznawanie mowy i obrazów, analiza zachowania, sztuczna twórczość, sieci neuronowe, uczenie maszynowe, chatboty czy działania z obszaru Big Data, ekonomii lub marketingu. W przypadku tego ostatniego personalizacja i automatyzacja są bardzo istotnymi elementami dla zaangażowania użytkowników. Wszelkie działania z zakresu marketingu opierają się obecnie na indywidualizowaniu przekazów i tworzeniu doświadczeń, które sprawią, że odbiorca do nas powróci.
Ze sztucznej inteligencji korzystajÄ… obecnie najwiÄ™ksze Å›wiatowe firmy takie jak Google, Facebook, Microsoft czy Baidu. Jak czytamy w raporcie “Sztuczna inteligencja w biznesie”, wdrożenie systemów AI w latach 2016-2020 w USA przyniesie 60 miliardów oszczÄ™dnoÅ›ci. Mówi siÄ™, że również w roku 2040 sztuczna inteligencja dorówna możliwoÅ›ciom czÅ‚owieka. Pytanie wiÄ™c jak bardzo już teraz jest rozwiniÄ™ta? W jaki sposób można obecnie wykorzystać jÄ… w biznesie i które problemy marketerów pomoże rozwiÄ…zać?
Eksploatacja danych
Zbieranie i analizowanie danych, dzięki którym sprawdzimy trendy oraz to, w jaki sposób zoptymalizować prowadzone kampanie marketingowe jest niezbędne. Przetwarzanie tych informacji może być jednak monotonnym, powolnym i kosztownym procesem. Z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja, która dostarcza niezbędnych danych szybko i efektywnie. Niektóre z nich wykorzystują samouczący się algorytm, który podaje informacje o zachowaniach i kontaktach, a wraz z upływem czasu sam się ulepsza. Pozyskamy dane behawioralne, czyli na temat tego, co ogląda dany użytkownik na stronie, w co klika i jakie produkty kupuje, oraz dane deklaratywne pozyskane na podstawie ankiet, baz mailingowych i programów lojalnościowych. Pomaga to w lepszym zrozumieniu aktywności poszczególnych użytkowników i przekonaniu się jak reagują na poszczególne działania. Dostosujemy w ten sposób oferty do poszczególnych odbiorców i w dalszej perspektywie zwiększymy sprzedaż.
Komunikacja z klientem
Wiele firm w celu optymalizacji swojej pracy i utrzymania relacji z klientami korzysta z chatbotów, czyli programów prowadzących konwersacje używając języka naturalnego lub pisanego. Sprawiają one wrażenie inteligentnych i mają na celu utrzymanie rozmowy z odbiorcą tak, by nie zorientował się, że nie rozmawia z człowiekiem. Odpowiedzą one o pełnym zakresie usług i posłużą pomocą w przypadku pytań. Standardowe chatboty działają na zasadzie słów kluczowych posiadanych w bazie i przypisanych im komunikatom, natomiast te bardziej zaawansowane poszerzają swoją wiedzę w trakcie rozmowy. Polskojęzyczne przykłady znajdziemy na przykład na stronie IKEA czy Orange.
Wirtualni asystenci
Najbardziej znany asystentami są jednak sterowane głosem Siri i Cortana, które Wirtualni asystenci na podstawie podanych informacji pomogą nam w dokonaniu wyboru i w kilka sekund zaprezentują szereg propozycji dla danego zapytania. Korzystanie z nich jest ważne dla marketerów, ponieważ z ich pomocą klient może dostać to, czego chce, a to pozycjonuje to markę jako spełniającą potrzeby jej odbiorców.
fot. yahoo.com
Targetowanie przekazu
Strona internetowa, aplikacja, SMS, e-mail i media społecznościowe to tylko kilka kanałów za pomocą których na których nasi klienci wchodzą z nami w interakcję. Dokładne śledzenie każdego z nich jest właściwie niemożliwe. Dzięki sztucznej inteligencji możemy widzieć ich aktywności na wszystkich platformach i na tej podstawie zwiększyć prawdopodobieństwo kliknięcia w reklamę. Z tego typu rozwiązań korzystają na przykład Google i Facebook, którzy za pomocą fragmentu kodu śledzą aktywność użytkowników i dopasowują do nich treści reklamowe. W ten sposób działa na przykład stworzone przez Google recurrent neural network (RNN), czyli klasa sztucznej sieci neuronowej, która zapamiętuje zebrane o aktywnościach informacje na krótki czas.
Rekomendacje
Marki jakie jak Amazon czy Netflix korzystajÄ… z systemów rekomendacji, czyli analizie zachowaÅ„ i oceÅ„ użytkowników i proponowaniu treÅ›ci, które mogÄ… zainteresować odbiorcÄ™. W ten sposób serwisy starajÄ… siÄ™ przyciÄ…gnąć i utrzymać uwagÄ™ odbiorcy. W ubiegÅ‚ym roku Amazon zaprezentowaÅ‚ sztucznÄ… inteligencjÄ™ bÄ™dÄ…cÄ… otwartym oprogramowaniem, która pozwala rozwijać system rekomendacji. Firma wyraziÅ‚a także nadziejÄ™, że pobudzi w ten sposób inne firmy do zastosowania innowacji i, a naukowcy z caÅ‚ego Å›wiata pomogÄ… poprawić system. Tego typu rozwiÄ…zania przynoszÄ… spektakularne efekty – w raporcie “Sztuczna inteligencja w biznesie” przytoczono dane, z których wynika, że 88% to poziom skutecznoÅ›ci przewidywania zachowaÅ„ klientów, który osiÄ…gnęła firma United Services Automobile Association dziÄ™ki skorzystaniu z rozwiÄ…zaÅ„ AI. PrzywoÅ‚ano tam także przykÅ‚ad Pinteresta wykorzystujÄ…cego algorytmy, by pokazać użytkownikowi najbardziej interesujÄ…cy go content w dobrej rozdzielczoÅ›ci, Yelpa używajÄ…cego AI do sortowania dodanych przez użytkowników zdjęć i serwisu Disqus, który za pomocÄ… specjalnego oprogramowania filtruje spam w komentarzach.
fot. nflate.com
Generowanie i optymalizacja contentu
Już przy okazji Igrzysk Olimpijskich sztuczna inteligencja Xiaomingbot napisała 450 newsów na temat trwających rozgrywek. Publikowano po 30-40 informacji dziennie i raportowano w ten sposób przebieg olimpiady. Przykładem takiego generatora treści jest na przykład Automated Insights. Po przesłaniu danych AI dopasuje nasze arkusze do wcześniej stworzonego szablonu, dzięki czemu na przykład tworzenie informacji o podobnej treści, ale ze zmiennymi danymi nie będzie dla nas tak czasochłonne. Innym przykładem jest Article Forge, które wykorzystuje zaawansowane algorytmy badające dany temat do tworzenia artykułów. Generator czyta miliony artykułów i uczy się, dlatego treści są jakościowe. Przydatnym narzędziem jest także Acrolinx, które czyta i analizuje nasze treści, by zaproponować wskazówki na na temat ich poprawy, nie tylko pod względem gramatyki, ortografii, ale i stylu, tonu i żywotności.
Dopasowanie stron www
Każda firma stara siÄ™, by jej strona internetowa byÅ‚a jaka najbardziej dostosowana do profilu dziaÅ‚ania. IstniejÄ… takie narzÄ™dzia jak The Grid, które wykorzystuje sztucznÄ… inteligencjÄ™ i na podstawie wideo, zdjęć, url, tekstu i innych elementów automatycznie, w niestandardowy sposób dostosowujÄ… je do naszych potrzeb. Strony projektuje “nasz nowy AI designer” Molly. Jak deklarujÄ… jej twórcy, jest mÅ‚oda, uczÄ…ca siÄ™ i jednoczeÅ›nie doÅ›wiadczona. Analizuje media, stosuje palety kolorów i utrzymuje spójny przekaz.
Jak czytamy w raporcie “Sztuczna inteligencja w biznesie”, AI stanowi daje branży marketingowej wiele możliwoÅ›ci:
“Sztuczna inteligencja pozwala marketerom zarzÄ…dzać ogromnÄ… iloÅ›ciÄ… danych, dajÄ…c im tym samym możliwość prowadzenia efektywnej, wysoce spersonalizowanej i zautomatyzowanej komunikacji z klientami – zaznacza Marek WÅ‚odarczyk, Country Manager Poland w Optivo, an Episerver Company. – OsiÄ…gane w ten sposób wyniki sÄ… wrÄ™cz nie do pobicia w porównaniu z tymi, które uzyskuje siÄ™ bez wsparcia sztucznej inteligencji w procesach przetwarzania i wykorzystywania informacji na temat zachowania klientów. Nowoczesne chmury marketingowe generujÄ… inteligentne algorytmy, które w ramach jednej platformy umożliwiajÄ… marketerom caÅ‚oÅ›ciowe zarzÄ…dzanie kampaniami: od hiperpersonalizacji w czasie rzeczywistym, poprzez konwersjÄ™, aż do komunikacji z powracajÄ…cymi klientami. Również wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia treÅ›ci jest bardzo obiecujÄ…ce, zwÅ‚aszcza w przypadku e-mail marketingu. Na podstawie historycznych danych na temat aktywnoÅ›ci poszczególnego klienta samouczÄ…cy siÄ™ algorytm okreÅ›la, w jakie treÅ›ci z najwiÄ™kszÄ… dozÄ… prawdopodobieÅ„stwa kliknie użytkownik, zwiÄ™kszajÄ…c tym samym zyski firmy – dodaje WÅ‚odarczyk.
Grzegorz MiÅ‚kowski, redaktor naczelny MarketingLink, o raporcie “Sztuczna inteligencja w biznesie”:
Piszemy o konkretnych przykładach, m.in. uświadamiając czytelnikom, że AI obecna jest w wielu miejscach, w których jej się nie spodziewali. Pokazujemy wdrożenia, podpowiadając, w jaki sposób inspirować się nimi w kontekście własnego biznesu.
Marketerzy nie mogą lekceważyć takich rozwiązań jak sztuczna inteligencja. Mimo wielu obaw, że maszyny zastąpią nas i uczynią bezrobotnymi, warto zastanowić się, jak już teraz zaimplementować nowe rozwiązania i spojrzeć na AI jako partnera dla naszego biznesu. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w biznesie, zapraszamy do lektury raportu.