X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

Sztuczna inteligencja pracuje i sprzedaje (w niedzielę)

Zakaz handlu w niedzielę stał się faktem. Przyjrzymy się zatem, jakie rozwiązania oferuje i może wkrótce zaoferować nam sztuczna inteligencja, która krok po kroku zmienia oblicze handlu w tradycyjnym wydaniu.

Amazon Go, czyli bezobsługowe sklepy

22 stycznia 2018 roku, w Seattle, otworzono pierwszy całkowicie bezobsługowy sklep. Wchodząc do sklepu skanujemy aplikację, a zamontowane w lokalu kamery śledzą od tej chwili skrupulatnie każdy nasz ruch. Algorytm sztucznej inteligencji skanuje produkt, który bierzemy do ręki i nalicza wartość koszyka. Gdy odłożymy go z powrotem na półkę, wartość jest usuwana. Przechodząc przez bramki algorytm dokonuje sumy i po wyjściu ze sklepu dostajemy automatycznie wygenerowany rachunek. Możemy się tylko domyślać jak zaawansowany jest model analizowania naszych nawyków zakupowych, z których to danych Amazon na pewno będzie chętnie korzystał w celu maksymalizacji zysków.

Roboty zamiast sprzedawców i doradców handlowych

W 2010 roku japoński telekom SoftBank we współpracy z francuską firmą Aldebaran, stworzyli humanoidalnego robota, którego wyposażono, oprócz zaawansowanego AI, w zestaw „ludzkich interakcji”. W tym wypadku nie skończyło się tylko na pilotażowym projekcie. „Papper” jest popularnym sprzedawcą w Japonii i można go znaleźć w aż 140 tamtejszych placówkach. Robot jest także używany w kalifornijskich oddziałach znajdujących się w Palo Alto i Santa Monica, a jego obecność zwiększyła ruch we wspomnianych punktach kolejno o 50% i 70%. Z usług Pappera skorzystano także w sklepie odzieżowym Ave i jego osiagnięcia były równie imponujące. Robot zwiększył interakcje z klientami o 90% i wygenerował 300% wzrostu przychodów. Koncern Nestle ogłosił w styczniu 2016 roku, że planuje zakupić roboty Pepper, które chce umieścić w aż 1000 placówkach Nescafe.

Sztuczna inteligencja i e-commerce

Algorytmy AI to nie tylko szeroki wachlarz rozwiązań dla placówek stacjonarnych. E-commerce od dawna stosuje zaawansowane rozwiązania maksymalizujące konwersje w sklepach internetowych. Warto tutaj wspomnieć o narzędziu dla e-commerce firmy Adoobbe. Dzięki deeplearningowi, sztuczna inteligencja przewiduje zachowania klientów i „delikatnie” podsuwa im produkty pod nos. Algorytm nieustannie analizuje proces zakupowy; śledzi naszą ścieżkę zakupową; analizuje, które produkty przeglądamy, które dodajmy do koszyka i na tej podstawie proponuje nam kolejne produkty. Algorytm jest stosowany przede wszystkim wobec klientów niezdecydowanych, którzy często dodają produkt do koszyka, ale nie finalizują zakupu. Na tym jednak nie koniec, Adoobe idzie o krok dalej i prezentuje narzędzie, które pozwoli użytkownikowi sklpeu na łatwe modelowanie pożądanych przez niego produktów, również dzięki algorytmowi sztucznej inteligencji:

Jak będzie wyglądać handel przyszłości

Roboty zamiast doradców i handlowców, bezobsługowe sklepy, synergia sprzedaży stacjonarnej z internetową (zaawansowany showrooming) oraz segment e-commerce, który będzie katalizatorem innowacji, zarówno jeśli chodzi o personalizację, jak i rozwiązania mające na celu maksymalizację konwersji. Proces ten będzie postępował w przypadku tradycyjnego handlu stopniowo, ale tak jak jeszcze kilkanaście lat temu samoobsługowe kasy wydawały się szczytem rozwojowym klasycznego handlu, tak już niedługo bezobsługowe sklepy i roboty będą coraz śmielej wkraczać w sferę, która była dotychczas zarezerwowana tylko dla ludzi.


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku

(Visited 37 times, 1 visits today)

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły - AI sztuczna inteligencja

Send this to a friend