X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

Czy sztuczna inteligencja wyeliminuje dziennikarzy?

Sztuczna inteligencja operuje olbrzymimi zbiorami danych szybciej od człowieka. Potrafi korzystać z wielu źródeł naraz, porównywać je, odsiewać mało wartościowe informacje i na tej podstawie tworzyć nowe treści. Czy już wkrótce zawód dziennikarza przestanie istnieć?

Kilkanaście lat temu, gdy powstawały pierwsze proste algorytmy sztucznej inteligencji, trafiłem w sieci na automatyczny generator poezji. Program posiadał rozbudowaną bazę najczęściej używanych zwrotów poetyckich i całkowicie losowo generował literackie wersy i dobierał tytuł. Niektóre z nich były przerażająco dobre!

Ta osobista anegdotka to tylko wprowadzenie do tematu związanego z nowoczesnym dziennikarstwem i styku tejże profesji ze sztuczną inteligencją. Dlaczego rok 2018 może okazać się prawdziwą rewolucją?

Dziennikarze pójdą w odstawkę, czyli RADAR

Reporters and Data and Robots to projekt brytyjskiej agencji prasowej The Press Association, który niedawno dostał dofinansowanie w wysokości 706 000 Euro od Digital News Initiative Innovation Fund, za którym stoi oczywiście nie kto inny, jak Google. Projekt zakłada automatyzację tworzenia treści na niespotykaną dotąd skalę. Urbs Media, startup zajmujący się wdrażaniem tego rozwiązania, zakłada generowanie ok. 30 000 lokalnych newsów miesięcznie. Sztuczna inteligencja będzie analizować treści z wybranych, ogólnodostępnych źródeł, takich jak m.in. agencje rządowe, publiczne zbiory danych, czy organy ścigania. Praca sztucznej inteligencji będzie kontrolowana przez zespół zaledwie 5 dziennikarzy.

Czy sztuczna inteligencja wyeliminuje dziennikarzy?

fot. bank zdjęć shutterstock.com

„Sztuczny dziennikarz” – jak to działa w praktyce?

30 listopada jednym kliknięciem uruchomiłem zestaw danych dotyczących aktów urodzeń, korzystając z szablonu historii, który napisałem w programie generowania języka naturalnego. Kilka sekund później przygotowałem setki newsów, po jednym dla każdego obszaru władz lokalnych w Wielkiej Brytanii. W ten sposób wysłaliśmy 35 wersji newsów do wybranych tytułów prasowych w całym kraju. W dużym uproszczeniu: tak właśnie będzie działać pierwsza na świecie zautomatyzowana lokalna agencja prasowa.”
Gary Rogers, Redaktor Naczelny, Urbs Media

Twórcy projektu przekonują, że przyszłość dziennikarstwa należy do sztucznej inteligencji. AI nie tyle „wyprze” tradycyjne dziennikarstwo, co znacznie ułatwi pracę dziennikarzom i na pewno zredukuje, a przyszłości – możliwe że całkowicie zlikwiduje etaty researcherów. Klasyczne redakcje, które znamy z filmów już dawno nie istnieją, a jak widać na powyższym przykładzie, już wkrótce dziennikarze będą mieli do dyspozycji narzędzia, o jakich nawet nie marzyli ich koledzy kilkadziesiąt lat temu.

Czy sztuczna inteligencja wyeliminuje dziennikarzy?

fot. bank zdjęć shutterstock.com

Nowa jakość dziennikarstwa

Dziennikarze zamiast obawiać się robotyzacji, powinni się cieszyć z postępu. Prawie każdy adept studiów dziennikarskich zawsze marzył o tym, że będzie mógł pisać świetne reportaże, felietony czy eseje. Zderzenie z rynkową rzeczywistością z reguły bywało brutalne. Rozważne wprowadzanie robotyzacji powinno znacznie podnieść poziom prasy – dziennikarze są grupą społeczną, której czas pracy jest praktycznie nienormowany, pracują pod olbrzymią presją czasu i – w konsekwencji – bardzo szybko się „wypalają”. Sztuczna inteligencja powinna ich znacznie odciążyć; od treści czysto informacyjnych będziemy mieli inteligentne algorytmy, które (na szczęście?) jeszcze nie umieją myśleć abstrakcyjnie. Dziennikarze zyskają sporo wolnego czasu, który będą mogli lepiej zagospodarować i tworzyć lepsze jakościowo treści. Nie ma się zatem czego obawiać, tylko trzeba takim projektom po prostu kibicować.

Czytaj więcej: Syntetyczny głos: czy potrafisz odróżnić głos robota od człowieka?


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji w biznesie
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły