X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

Inteligentni asystenci dla B2B. Jakie oferują korzyści?

Jakie korzyści dają inteligentni asystenci dla B2B i z jakich rozwiązań możemy obecnie skorzystać?

Wielu z nas może wydawać się, że sztuczna inteligencja wypiera pracowników. Sugerują to nagłówki w mediach głoszące, że AI zabierze nam pracę i zastąpi nas na różnych stanowiskach. Często zapominamy jednak o tym, iż wraz z jej rozwojem powstają nowe miejsca pracy.

Praca handlowca w sprzedaży B2B wiąże się z wieloma wyzwaniami, o czym podczas webinaru „Czy roboty zastąpią handlowców?” mówili Tomasz Wesołowski, CEO Edward.io oraz Grzegorz Miłkowski, CEO ContentHouse i redaktor naczelny AI Business.

Handlowcy wolą poświęcać czas spotkaniom i klientom niż przeznaczać go na wprowadzanie danych do skomplikowanych systemów oraz raportowanie. 89% z nich nie lubi korzystać z CRM, a 71% spędza zbyt wiele czasu na wprowadzaniu danych i raportowaniu. Przy takim trybie wiele spraw im umyka, a tym samym tracą oni szanse sprzedażowe. Nic więc dziwnego, że chcieliby oni, aby wykonywane przez nich działania raportowały się w sposób automatyczny, a czas pracy wykorzystywany był jak najefektywniej. Różnego typu systemy, które są wprowadzane mają pomagać im w codziennej pracy, a czasami efekt jest odwrotny i utrudniają one życie. Jak więc sobie z tym poradzić?

Czy AI może zautomatyzować pracę handlowca?

Ewolucja narzędzi biznesowych zaczęła się od książki, notesu, telefonu. Potem pojawiły się komputery, arkusze kalkulacyjne. Po jakimś czasie upowszechniły się zaś systemy CRM i cały czas zyskują na popularności. Także sztuczna inteligencja może wspomagać handlowców w osiąganiu ich celów biznesowych. Tomasz Wesołowski podkreślał, że stosunkowo niedawno pojawił się na rynku segment inteligentnych asystentów.

Tomasz Wesołowski

Nie mamy jeszcze dostępu do sztucznej inteligencji, która wszystko zrobi za nas – czego wielu z nas by oczekiwało. Posiadamy jednak oprogramowania, które są w stanie wspomagać nas w codziennej pracy i dawać nam inteligentną asystę” – tłumaczył Wesołowski.

Czym jest inteligentny asystent?

Inteligentny asystent (IA) to pojęcie, które w Polsce jest stosunkowo nowe. Na świecie segment ten od jakiegoś czasu jest wykorzystywany – szczególnie w obszarze prywatnym. Wedle definicji Opus Research, łączy on sztuczną inteligencję oraz konwersacje, aby pomóc ludziom w osiąganiu specyficznych celów. Jest to oprogramowanie, w które czasem wyposażone są różne sprzęty typu głośnik, który jest w stanie rozumieć naszą mowę i odpowiadać na nasze zapytania z uwzględnieniem ich kontekstu. 

Jak ukazuje poniższy wykres rwLabs, możemy wyróżnić:

  • asystentów cyfrowych pomagających w interakcji z technologiami,
  • asystentów prywatnych przydatnych w codziennych czynnościach i obowiązkach,
  • asystentów wspierających proces sprzedaży i pomagających w angażowaniu potencjalnych klientów,
  • asystentów wspierających w obsłudze klienta,
  • asystentów pomagających pracownikom w wykonywaniu ich codziennych obowiązków.

źródło: rwLabs

Najpopularniejszym przykładem prywatnego IA jest Asystent Google. Od niedawna możemy z niego korzystać także w języku polskim i pozyskiwać informacje oraz wywoływać konkretne czynności. Jest on dostępny na smartfonach z systemem Android natywnie, a z systemem iOS po pobraniu. Po wypowiedzeniu komendy „OK Google” możemy skierować do niego zapytanie. Jest on na tyle inteligentny, że gdy z nim rozmawiamy jest on w stanie poprowadzić prostą konwersację.

Inteligentnych asystentów można połączyć także ze stronami www i content marketingiem, o czym mówi Michał Bednarczyk, Media Manager z ContentHouse:

Michał Bednarczyk

W branży B2B bardzo dobrze sprawdzają się live chaty na stronach internetowych. W 2019 roku będą one coraz częściej zastępowane przez chatboty. Technologia NLP działa już także w języku polskim, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, aby zautomatyzować odpowiadanie na pytania w danej dziedzinie.

Wirtualni Asystenci mogą towarzyszyć użytkownikowi na każdym etapie lejka sprzedażowego. Od budowania świadomości, aż po lojalność. Z uwagi na wygodę użytkownika ważna jest multikanałowośćSlack, Skype, Messenger, Asystent Google, telefon czy też strona internetowa – jeden chatbot jest w stanie obsłużyć różne źródła zapytań.

Nie warto do chatbota przenosić struktury strony internetowej. Należy pozytywnie zaskoczyć użytkownika szybkim dostępem do wartościowej informacji i barwnym storytelligiem. 2019 rok to idealny moment, aby wyróżnić się wśród konkurentów oryginalnym pomysłem. Do zagospodarowania jest nie tylko obszar związany z  obsługą klienta. Content marketing i asystenci głosowi to zgrabny duet. Wyobraźmy sobie interaktywne podcasty, których można słuchać w samochodzie, w drodze do pracy. Mocnym trendem w przyszłości będzie również rozszerzona analityka. Dlatego szczególnie w branży B2B ważne jest, aby dać dostęp klientom do statystyk związanych z ich biznesem. Np. testy z interfejsami konwersacyjnymi prowadzi Google (Analytics i arkusze kalkulacyjne).

Jak wygląda jednak sytuacja inteligentnych asystentów wspierających w sektorze B2B?

Inteligentni asystenci dla B2B

Tact.ai

Tact.ai, dzięki przyjaznemu interfejsowi, czatowi i efektom głosowym przyśpiesza sprzedaż oraz przepływ klientów. Automatyzuje on prace administracyjne i dzięki dokładnym informacjom jest wsparciem dla handlowców. Poprzez integrację i wykorzystanie danych z CRM, poczty e-mail, kalendarz i starszych bazy danych, asystent jest sposobem na ulepszanie sprzedaży. Skorzystamy z niego zarówno z poziomu komputera, jak i smartfona czy tableta.

Sellf

Sellf to asystent powstały we Włoszech, który pomaga zespołom realizować szybciej cele sprzedażowe. Umożliwia on także gamifikację procesu sprzedażowego, aby zmotywować pracowników do osiągania celów biznesowych. Możemy zintegrować go z naszym kalendarzem i zarządzać nim oraz tworzyć listy „to do”. Pozyskamy także wizualizacje przeszłych wyników, jak i przewidywania dotyczące przyszłości.

źródło: sellfapp.com

Olono

Olono to przewodnik dla sprzedawców B2B, który pozwoli im zwiększyć zaangażowanie i osiągnąć lepsze wyniki. Możemy spersonalizować go do naszej metody pracy. Niezależnie od tego, czy chcemy skalować, zoptymalizować lub zmienić proces sprzedaży,  Olono ułatwia identyfikację tego, co działa, a co nie. Bazowanie na danych ułatwia pozwala na zwiększanie liczby transakcji w krótszym czasie.

Edward

Przykład tego typu rozwiązania znajdziemy także na polskim podwórku. Asystentem, który pomaga w pracy i powstał właśnie w Polsce jest Edward. Stworzono go na podstawie narzędzi wykorzystujących AI oraz narzędzi związanych właśnie z segmentem inteligentnych asystentów. Można nim sterować zarówno w tradycyjny sposób, jak i wydając mu komendy głosowe (także w języku polskim). To co warte podkreślenia, to że jest rozwiązaniem skierowanym do biznesu. Tworzono go już z założeniem, że będzie on ograniczony do wsparcia działów sprzedaży. Konieczne było dostosowanie go do określonego środowiska oraz charakterystycznych dla biznesu procesów.

Edward może być on połączony z istniejącymi systemami i mamy nad nim władzę, ponieważ możemy dostosować go do procesów w naszej firmie.

Według obliczeń twórców Edwarda, w skali miesiąca dzięki temu rozwiązaniu handlowcy są w stanie zaoszczędzić kilkanaście godzin pracy. Maile i telefony do klientów są gromadzone jako dane, a na podstawie ich opracowywane są nowe algorytmy.

Według obliczeń twórców Edwarda, w skali miesiąca dzięki temu rozwiązaniu handlowcy są w stanie zaoszczędzić kilkanaście godzin pracy. Edward rejestruje automatycznie wybrane przez nas zdarzenia (telefony, spotkania, e-maile), oferuje inteligentne przypomnienia i uczy się naszych zachowań. Może być on zintegrowany z CRM, pocztą i kalendarzem oraz dostarczać nam zautomatyzowane raporty. Edward doskonale „zna” proces sprzedażowy danej firmy i wie, w którym momencie i w jaki sposób może ułatwić pracę handlowcowi.

Zalety wykorzystania inteligentnych asystentów dla B2B

Korzyści płynące z posiadania inteligentnego asystenta w B2B:

  • innowacyjność firmy – prezentowanie świeżego podejścia i korzystanie z nowoczesnych rozwiązań,
  • lepsza organizacja pracy i oszczędność czasu – dla handlowca ważne jest to wsparcie, aby nic mu nie umknęło (asystent tworzy notatki, planuje spotkania, ustawia przypomnienia itd.), natomiast menedżerowi ułatwia on zdobywanie danych i ich analizę,
  • bezpieczeństwo danych – w przeciwieństwie do prywatnych asystentów, mamy kontrolę nad tym, kto i w jaki sposób zbiera dane oraz gdzie są gromadzone,
  • dostosowanie do specyfiki biznesu oraz RODO,
  • obsługa za pomocą dotyku oraz głosu.

Jak będzie wyglądał świat z cyfrowymi asystentami?

Wbrew wielu przekonaniom, Tomasz Wesołowski zapewnia, że roboty nie zastąpią w B2B handlowców, którzy pracują w oparciu o relacje. Spotykają się oni z ludźmi, rozmawiają z nimi i na tym obszarze występują pewne niuanse. Niezbędne są kompetencje miękkie, o których algorytmy jeszcze przez jakiś czas nie będą miały pojęcia.

Narzędzia związane ze sztuczną inteligencją mogą jednak już dziś wspierać handlowców w ich codziennej pracy. Dbać o to, by miał on pełną wiedzę o kliencie, nie zapominał o spotkaniach, telefonach, czy innych zadaniach. Taki asystent może być „zatrudniony” w naszej firmie ramach niewielkiego abonamentu.

W przeciągu najbliższych lat segment inteligentnych asystentów biznesowych z pewnością się upowszechni. Obecnie na świecie dostępnych jest kilkanaście rozwiązań dla dla B2B. Wygoda w korzystaniu z tego typu narzędzi jest na tyle duża, że przewiduje się szybki postęp na tym polu.

źródło: webinar „Czy roboty zastąpią handlowców”

Wszystkim zainteresowanym tym tematem polecamy także wspomniany na początku artykułu webinar „Czy roboty zastąpią handlowców”.


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły - AI sztuczna inteligencja