Nvidia od dłuższego czasu pracuje nad własnymi algorytmami sztucznej inteligencji. W październiku przedstawiono AI tworzące twarze „sztucznych” ludzi, a w grudniu zaprezentowano silnik AI, który samodzielnie zmienia pogodę na podstawie próbki materiału video.
Wydaje ci się, że jesteś w stanie bezproblemowo odróżnić fikcję od rzeczywistości? Już wkrótce twoja dociekliwość może zostać wystawiona na prawdziwą próbę. Sztuczna inteligencja może płatać figle, ale może także pomóc zwizualizować to, co jeszcze nie istnieje i pomóc w podjęciu decyzji zakupowej.
Ludzie, którzy nie istnieją
Nvidia, korzystając z ogólnodostępnego algorytmu sztucznej inteligencji GAN (ang. Generative Adversarial Network), stworzyła własny moduł, który tworzy realistyczne postacie na bazie treningowego banku zdjęć. Maszyna sama uczy się idealnego dopasowania na podstawie prób i błędów, bez żadnej interwencji człowieka.
Generator pierwszej sieci tworzy obraz a druga sieć porównuje go z plikiem źródłowym i przekazuje do generatora informacje zwrotne. Wraz z upływem czasu duet tworzy coraz lepsze i bardziej przekonywujące obrazy (zobacz video poniżej).
Pogoda, która nie istnieje
Korzystając z tej samej sieci neuronowej (GAN) amerykańska firma przedstawiła kolejną wersję rozwojową AI, która zmienia pogodę na podstawie próbki materiału video. Mechanizm działania jest analogiczny, jak w przypadku AI tworzącego ludzkie wizerunki. Między dwoma sieciami neuronowymi dochodzi do ciągłych interakcji i wymiany danych, dzięki czemu powstaje zupełnie nowy, przekształcony obraz. Efekt? Zobaczcie sami:
Newsy, które nie istnieją
Tworzenie tego typu rozwiązań może przysporzyć nam nie lada problemów. Co prawda aplikacja jest jeszcze w fazie rozwojowej i dostęp do niej mają na razie tylko developrzy, ale i tak jest się czego obawiać. Obecnie mamy już spory problem z zalewem fake newsów, które są w stanie destabilizować sytuację w krajach, zmieniać wyniki wyborów i wypaczać obraz rzeczywistości.
Branża technologiczna dostarcza coraz to nowych narzędzi, które niemal doskonale będą w stanie zamaskować prawdziwy obraz tego, co widzimy na materiale video. Tym samym, może dojść do sytuacji, w której np. sądy nie będą brać pod uwagę dowodów zapisanych na nośnikach cyfrowych.
Zastosowanie w biznesie
Każdy medal ma dwie strony; tego typu algorytmy mogą zostać z powodzeniem wykorzystane na rynku mieszkaniowym inwestycyjnym i reklamowym. Możemy łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której agent podczas oprowadzania po mieszkaniu pokazuje nam za oknem widok prószącego śniegu, gdy tak na prawdę w rzeczywistości świeci słońce lub jest szaro i pada deszcz. Sztuczna inteligencja może także zapoczątkować zupełnie nowy wymiar wizualizacji na poziomie projektowym (mieszkania, apartamenty, inwestycje dla sektora publicznego itp.) i znaczne przyspieszyć proces produkcji tego typu treści. Z kolei generowanie sztucznych zdjęć osób może znacznie obniżyć koszty wykorzystywania wizerunku w reklamie i usamodzielnić produkcję materiałów promocyjnych.