Czasami AI i jego siła potrafi przysłonić prawa człowieka. Grupa BMW jednak podkreśla znaczenie człowieka w produkcji, dlatego opracowała specjalny kodeks etyczny. Zawiera on 7 podstawowych zasad dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w firmie.
AI a człowiek
W BMW sztuczna inteligencja ma szerokie zastosowanie. Jest ono co prawda zgodne z zasadami dotyczącymi zaufania do sztucznej inteligencji, które zostały określone w kwietniu ubiegłego roku przez Unię Europejską, ale dla marki okazało się to zbyt mało. Dlatego też firma postanowiła dodać kolejne, 7 zasad etycznych, aby na tej drodze chronić swoich pracowników. Bo jak twierdzą przedstawiciele marki, to właśnie człowieka stawiają na pierwszym miejscu w swojej firmie.
7 zasad etycznych BMW
Zasady te dotyczą przede wszystkim relacji sztucznej inteligencji z człowiekiem, jak również rozwoju firmy w tym obszarze.
- Zaufanie względem człowieka
BMW ufa maszynom natomiast zleca ludziom odpowiedni nadzór. To właśnie człowiek ma monitorować pracę, decyzję podejmowane przez maszyny, a także otrzymuje prawo ich unieważnienia. Podsumowując – ludzcy pracownicy mają ostateczny głos.
- Bezpieczeństwo przede wszystkim
Dotyczy to zgodności, solidności technicznej, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Wszystko ma być robione tak, aby zmniejszyć ryzyko niezamierzonych konsekwencji.
- Prywatność danych
To chyba jeden z ważniejszych punktów, czyli zachowanie prywatności oraz zarządzanie danymi z zachowaniem środków bezpieczeństwa danych BMW. Obejmuje ono zarówno ich przechowywanie, jak i przetwarzanie.
- Przejrzystość
Przejrzystość dotyczy możliwości wyjaśnienia zastosowań AI. Będzie to możliwe dzięki otwartej komunikacji związanej z nowych technologiami.
- Brak dyskryminacji
Ten punkt dotyczy sprawiedliwości i równego traktowania, lecz przede wszystkim braku dyskryminacji w systemach inteligentnych
- Dobre samopoczucie klientów, partnerów i pracowników
Tego podpunktu chyba nie trzeba wyjaśniać. Aplikacje BMW mają być bowiem tworzone w taki sposób, aby właśnie wywoływały dobre samopoczucie we wszystkich wymienionych grupach.
- Odpowiedzialność
Zapewnienie o odpowiedzialnym działaniu wszystkich aplikacji AI poprzez identyfikację, ocenę i raportowanie ryzyka.
Człowiek przede wszystkim
BMW zaproponowało dość ciekawe rozwiązanie odnośnie AI. Przede wszystkim dlatego, że pomimo długiego czasu istnienia inteligentnych systemów oraz maszyn, ludzie wciąż boją się o swoją przyszłość zawodową, a niekiedy wręcz zdrowie.
Dzięki wspomnianym 7 zasadom firma pokazuje coś zupełnie innego, co powtarzane jest przez wielu specjalistów: AI zmieni nasz sposób pracy, ale jeszcze długo nam jej nie zabierze, o ile w ogóle. Ten przykład marki BMW może być bowiem dobrym przykładem na to, jak zachęcić swoich pracowników do współpracy ze sztuczną inteligencją, jednocześnie zaznaczając ich ważność i znaczenie dla firmy.