X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

BMW wydało kodeks etyczny dotyczący AI, który zawiera 7 podstawowych zasad

Czasami AI i jego siła potrafi przysłonić prawa człowieka. Grupa BMW jednak podkreśla znaczenie człowieka w produkcji, dlatego opracowała specjalny kodeks etyczny. Zawiera on 7 podstawowych zasad dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w firmie.

AI a człowiek

W BMW sztuczna inteligencja ma szerokie zastosowanie. Jest ono co prawda zgodne z zasadami dotyczącymi zaufania do sztucznej inteligencji, które zostały określone w kwietniu ubiegłego roku przez Unię Europejską, ale dla marki okazało się to zbyt mało. Dlatego też firma postanowiła dodać kolejne, 7 zasad etycznych, aby na tej drodze chronić swoich pracowników. Bo jak twierdzą przedstawiciele marki, to właśnie człowieka stawiają na pierwszym miejscu w swojej firmie.

7 zasad etycznych BMW

Zasady te dotyczą przede wszystkim relacji sztucznej inteligencji z człowiekiem, jak również rozwoju firmy w tym obszarze.

  • Zaufanie względem człowieka

BMW ufa maszynom natomiast zleca ludziom odpowiedni nadzór. To właśnie człowiek ma monitorować pracę, decyzję podejmowane przez maszyny, a także otrzymuje prawo ich unieważnienia. Podsumowując – ludzcy pracownicy mają ostateczny głos.

  • Bezpieczeństwo przede wszystkim

Dotyczy to zgodności, solidności technicznej, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Wszystko ma być robione tak, aby zmniejszyć ryzyko niezamierzonych konsekwencji.

  • Prywatność danych

To chyba jeden z ważniejszych punktów, czyli zachowanie prywatności oraz zarządzanie danymi z zachowaniem środków bezpieczeństwa danych BMW. Obejmuje ono zarówno ich przechowywanie, jak i przetwarzanie.

  • Przejrzystość

Przejrzystość dotyczy możliwości wyjaśnienia zastosowań AI. Będzie to możliwe dzięki otwartej komunikacji związanej z nowych technologiami.

  • Brak dyskryminacji

Ten punkt dotyczy sprawiedliwości i równego traktowania, lecz przede wszystkim braku dyskryminacji w systemach inteligentnych

  • Dobre samopoczucie klientów, partnerów i pracowników

Tego podpunktu chyba nie trzeba wyjaśniać. Aplikacje BMW mają być bowiem tworzone w taki sposób, aby właśnie wywoływały dobre samopoczucie we wszystkich wymienionych grupach.

  • Odpowiedzialność

Zapewnienie o odpowiedzialnym działaniu wszystkich aplikacji AI poprzez identyfikację, ocenę i raportowanie ryzyka.

Człowiek przede wszystkim

BMW zaproponowało dość ciekawe rozwiązanie odnośnie AI. Przede wszystkim dlatego, że pomimo długiego czasu istnienia inteligentnych systemów oraz maszyn, ludzie wciąż boją się o swoją przyszłość zawodową, a niekiedy wręcz zdrowie.

Dzięki wspomnianym 7 zasadom firma pokazuje coś zupełnie innego, co powtarzane jest przez wielu specjalistów: AI zmieni nasz sposób pracy, ale jeszcze długo nam jej nie zabierze, o ile w ogóle. Ten przykład marki BMW może być bowiem dobrym przykładem na to, jak zachęcić swoich pracowników do współpracy ze sztuczną inteligencją, jednocześnie zaznaczając ich ważność i znaczenie dla firmy.


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły - AI sztuczna inteligencja

Send this to a friend