X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

Sztuczna inteligencja wkracza na stałe do małych i średnich przedsiębiorstw

Według najnowszego raportu „Rola AI w MŚP” opublikowanego przez AI Chamber, 90% małych i średnich przedsiębiorstw w Europie Środkowo-Wschodniej już korzysta z technologii sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML). Co czwarta firma stosuje te technologie w znacznym stopniu, co świadczy o ich rosnącej roli w biznesie.

AI w biznesie

Ponad 40% badanych przedsiębiorstw zauważa wzrost przychodów i redukcję kosztów dzięki AI. Technologie te znajdują szerokie zastosowanie przede wszystkim w sektorach IT, marketingu, obsłudze klienta oraz w administracji i logistyce. Sztuczna inteligencja przyczynia się głównie do wprowadzania nowych produktów, usprawnienia obsługi klienta poprzez chatboty, automatyzacji procesów oraz zmniejszenia liczby błędów. Raport podkreśla, że większość MŚP, bo aż 63% traktuje AI jako narzędzie wspierające codzienną pracę, podczas gdy tylko 4% wyraża związane z nią obawy, a 15% postrzega technologię jako konkurencję.

MŚP najczęściej wykorzystują technologie AI i ML do przewidywania wyników sprzedaży (56%), celowania w kampaniach marketingowych (55%), analizy zużycia zasobów (51%), dynamicznego kształtowania cen (51%), analizy sprzedaży krzyżowej (48%) oraz analizy danych (36%). Mniejszy odsetek firm stosuje te technologie do automatyzacji zadań (30%), zarządzania ryzykiem (23%), kreowania reklam (23%) i projektowania grafik na media społecznościowe (21%). Inne zastosowania to rozwój nowych produktów lub usług, wykrywanie oszustw i nadużyć (20%) oraz wsparcie w podejmowaniu decyzji biznesowych (19%).

Większość małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) preferuje wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji we własnym zakresie, wykorzystując do tego celu własne zasoby kadrowe (38%). Mniej popularna, bo wybierana przez 27% firm, jest opcja zlecania wdrożeń firmom zewnętrznym, które dostarczają gotowe rozwiązania lub zajmują się ich utrzymaniem (24%). Ponadto 26% badanych korzysta z usług zewnętrznych konsultantów.

Opór przed AI

Mimo to, niektóre firmy nadal obawiają się wprowadzenia nowych technologii, głównie z powodu braku zaufania i odpowiedniej wiedzy. Z badania wynika również, że większe firmy są bardziej skłonne do wprowadzania innowacji opartych na AI, podczas gdy mniejsze przedsiębiorstwa podchodzą do tego bardziej konserwatywnie.

W wielu MŚP pracownicy często wyrażają obawy związane z wdrażaniem sztucznej inteligencji. Ich opory wynikają z nieufności do nowych technologii oraz z obaw przed zmianami, które mogą wpłynąć na ich codzienną pracę, szczególnie w przypadku starszych pracowników. Barierą są również znaczące koszty wprowadzenia nowych systemów, ograniczona wiedza techniczna w zespołach oraz kwestie prywatności i bezpieczeństwa danych.

Te czynniki sprawiają, że około 40% firm, które nie zastosowały jeszcze technologii AI, nie planuje jej wdrażania w najbliższym czasie, głównie z powodu braku specjalistów zdolnych do zarządzania takimi systemami.

Wdrażanie AI w przedsiębiorstwach

Aż w 40% wszystkich badanych firm stosujących AI kierownictwo aktywnie wspiera korzystanie z tych technologii. W co czwartej firmie korzystającej ze wsparcia AI kierownictwo nie narzuca wyboru narzędzi pracownikom, a jedynie w 11% przypadków decyduje ono o konkretnych rozwiązaniach. Niemniej, 41% respondentów jest zdania, że kierownictwo utrudnia rozwój sztucznej inteligencji w firmie. Ponadto 48% badanych MŚP twierdzi, że ich firma preferuje tradycyjne metody pracy i ma opór przed wprowadzaniem nowych rozwiązań AI.

AI Chamber zaznacza, że odpowiednia polityka rządowa może znacząco wspierać rozwój AI w sektorze MŚP. Polskie Ministerstwo Cyfryzacji planuje uruchomić w 2025 roku Fundusz AI, który ma pomóc 2 milionom małych i średnich przedsiębiorstw zwiększyć ich produktywność o 10-15%. Fundusz ten będzie również wspierać innowacje i wdrażanie nowych technologii.

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana tylko dla wielkich korporacji. Dzięki coraz bardziej dostępnym rozwiązaniom nawet mniejsze firmy mogą korzystać z potencjału AI, co otwiera przed nimi nowe możliwości na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Dziś to sztuczna inteligencja jest gamechangerem, i to nie tylko biznesu. Potrzeba zrozumienia, jak wdrożenie rozwiązań opartych o AI może pomóc małym i średnim firmom, odgrywających kluczową rolę w tworzeniu miejsc pracy, innowacji, oraz wzmacnianiu lokalnych gospodarek. Nasze badanie potwierdza, że galopujący rozwój sztucznej inteligencji już teraz wyraźnie przekształca regionalny krajobraz MŚP – zaznacza Tomasz Snażyk, prezes AI Chamber.


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku

(Visited 121 times, 1 visits today)

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły - AI sztuczna inteligencja

Send this to a friend