X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

Sztuczna inteligencja w rekrutacji – wsparcie działów HR

Sztuczna inteligencja w rekrutacji pozwala w kilka minut zrobić to, co rekruterowi zajmuje długie godziny. Dzięki połączeniu HR – AI osoby odpowiedzialne za rekrutację mogą zapomnieć o żmudnym przeglądaniu setek CV, wysyłaniu wielu maili z propozycją pracy i o planowaniu dziesiątek rozmów z kandydatami.

Technologia coraz częściej przejmuje procesy rekrutacyjne. Rozwiązania z zakresu AI w rekrutacji są niezwykle przydatne w pozyskiwaniu potencjalnych kandydatów, weryfikowaniu i selekcjonowaniu aplikacji, a także w umawianiu na spotkania rekrutacyjne. Oprogramowanie wspierane przez sztuczną inteligencję pomaga wyłonić najlepszych kandydatów pod kątem wykształcenia, doświadczenia, umiejętności, kompetencji oraz wszystkich tych cech, które są kluczowe na danym stanowisku.

Sztuczna inteligencja w rekrutacji i jej zalety

AI w rekrutacji pozwala znacznie zaoszczędzić czas poświęcany na kompleksowe przeprowadzanie procesu pozyskiwania pracowników. W takim wypadku rola człowieka jest ograniczona do niezbędnego minimum, co pozwala pracodawcom i ich przedstawicielom z działu HR poświęcić energię na te aspekty rekrutacji, które wymagają rozwiązywania skomplikowanych problemów i podejmowania decyzji, w oparciu o kryteria wymykające się algorytmom. Sztuczna inteligencja w HR gwarantuje także ograniczenie zasobów niezbędnych do przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego, a co za tym idzie – zapewnia znaczną redukcję kosztów. Sztuczna inteligencja w rekrutacji podnosi także jakość zatrudnienia, znacznie minimalizując rotację pracowników. Wszystko dlatego, że pomaga wyłonić osoby o odpowiednich kompetencjach i dużym zaangażowaniu.

Sztuczna inteligencja w HR a czynnik ludzki

wizerunek pracownika zrobiony z algorytmów

źródło: shutterstock.com

Optymalnym procesem rekrutacyjnym jest taki, który zakłada zarówno wykorzystanie innowacyjnych technologii, jak i czynnika ludzkiego. Zautomatyzowane systemy do zarządzania rekrutacją pozwalają gromadzić i porządkować aplikacje, pomagają usprawnić kontakt z kandydatami, a także ułatwiają ich selekcję. Oczywiści algorytmy sztucznej inteligencji nie ocenią pierwszego wrażenia sprawianego przez kandydata na dane stanowisko, jak również nie sprawdzą się tam, gdzie potrzebna jest kreatywność i odrobina intuicji, choć analizując wypowiedzi kandydata w czasie rozmowy, mogą ocenić poziom dopasowania potencjalnego pracownika do kultury organizacyjnej firmy. Ostatecznie jednak ocena kandydatów pozostaje domeną człowieka, dzięki czemu proces rekrutacji nie jest bezosobowy. Przeciwnie – rozwiązania z zakresu automatyzacji i sztucznej inteligencji wspierają rekruterów w prostych, powtarzalnych czynnościach, zostawiając im więcej czasu na dokładną analizę wstępnie wyselekcjonowanych aplikacji.

Warto przy tym zauważyć, że połączenie HR – AI sprawia, że procedura rekrutacji jest niezwykle sprawiedliwa. Algorytmy sztucznej inteligencji obiektywnie oceniają kandydatów według ustalonych kryteriów, bez czasem nieuświadomionych uprzedzeń i wpływu stereotypów, charakterystycznych dla subiektywnej oceny kandydata dokonywanej przez rekrutera. Dzięki temu można uzyskać większą różnorodność aplikantów, gdyż AI pozwala pozbyć się wszelkich antypatii choćby względem wieku, płci czy też przynależności do rasy, narodowości i grupy etnicznej.

Employer branding

Wiele firm prowadzi działania mające na celu zaprezentowanie się jako atrakcyjny pracodawca z wyboru. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie rekrutacji umacnia taki wizerunek, ponieważ przyspiesza całą procedurę i dostarcza potencjalnym pracownikom pozytywne doświadczenia. Przykładowo wsparcie całego procesu o chatboty, pozwala utrzymać komunikację z kandydatami w czasie rzeczywistym, dostarczając im informacji dotyczących kolejnych etapów procesu rekrutacyjnego. Oczywiście chatboty mogą być też używane do pozyskiwania dodatkowych informacji, których zabrakło a aplikacji, a są istotne z punktu widzenia firmy.

Co więcej, jeśli kandydatowi się nie powiedzie, to sztuczna inteligencja w HR zadba o to, by osoba ta otrzymała wartościowy feedback na temat tego, co było przyczyną odpadnięcia z procesu rekrutacyjnego. Otrzymanie informacji zwrotnej i podziękowanie za udział w rekrutacji pozostawia dobre wrażenie po firmie, do której kandydat aplikował i dostarcza mu cennych informacji, ułatwiających poruszanie się na rynku pracy.

HR AI z punktu widzenia kandydatów

Mężczyzna w garniturze, nie widać jego głowy.

źródło: unsplash.com

Coraz bardziej powszechne wykorzystywanie algorytmów sztucznej inteligencji w rekrutacji sprawia, że kandydaci powinni uwzględnić ją, przystępując do procesu rekrutacyjnego. Najważniejszą kwestią jest tworzenie przejrzystych aplikacji, bez zbędnych ozdobników, gdyż algorytmy AI i tak są zaprojektowane tak, by szukać konkretów. Im lepiej kluczowe informacje w CV zostaną zaprezentowane, tym większa szansa na to, że aplikacja przejdzie przez kolejne etapy i trafi na biurko pracownika działu HR.

Rekrutacja pracowników to proces dość skomplikowany, czasochłonny i wymagający wykonania szeregu zadań, od redagowania ogłoszeń o pracę i ich publikację, przez zapoznawanie się z aplikacjami, weryfikowanie podanych w nich danych oraz dokonywanie selekcji, po organizowanie i przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych. Sztuczna inteligencja w rekrutacji przejmuje wiele z tych zadań, przyspieszając i poprawiając jakość całego procesu. Dlatego sztuczna inteligencja w HR na pewno stanie się kluczowa nie tylko w dużych, ale też w małych firmach.


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły - AI sztuczna inteligencja

Send this to a friend