X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

Nie bój się robota. Dlaczego autonomiczne maszyny pracują bezpieczniej niż ludzie?

Roboty coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w intralogistyce. Przejmują najbardziej uciążliwe, powtarzalne czynności w magazynach i zakładach produkcyjnych, związane z przemieszczaniem ładunków przy kompletowaniu zamówień czy dostarczaniu części i podzespołów do stanowisk produkcyjnych.

Autonomiczne maszyny przejmują coraz więcej zadań wykonywanych dotychczas wyłącznie przez ludzi. Choć są coraz powszechniej stosowane, ciągle budzą jednak wiele wątpliwości. Najpoważniejsze z nich dotyczą kwestii bezpieczeństwa – mienia, ale przede wszystkim ludzi przebywających w otoczeniu robotów. Czy powinniśmy obawiać się robotów?

Nie jest przypadkiem, że wiele robotów transportowych pracuje wyłącznie w wydzielonych przestrzeniach magazynów czy zakładów produkcyjnych, do których dostęp ludzi jest ograniczony lub wręcz zabroniony. Równolegle bardzo dynamicznie rozwijają się prace nadudoskonalaniem robotów transportowych, które potrafią bezpiecznie funkcjonować wśrodowisku pracy współdzielonym z ludźmi.  

Robot AGV – bezzałogowa, autonomiczna jednostka transportowa

AGV (Autonomous Guided Vehicle) to określenie używane dla sklasyfikowania autonomicznych robotów transportowych, wykorzystywanych do przemieszczania różnego typu ładunków wtransporcie wewnętrznym. Robot w czasie pracy powtarza kolejne kursy transportowe pomiędzy wyznaczonymi punktami. Cel jego działania jest dokładnie taki sam, jak człowieka wyposażonego w paleciak czy operatora wózka widłowego. Roboty działają w oparciu o podobne wytyczne, jak ludzie: otrzymują specyfikację ładunku (w praktyce współrzędne jego lokalizacji) oraz koordynaty dotyczące miejsca, do którego ma zostać dostarczony. Zarówno człowiek, jakirobot starają się korzystać z jak najkrótszej drogi. Jeżeli na trasie pojawia się przeszkoda, reakcja robota i człowieka jest podobna: próbują ją ominąć, a jeżeli nie jest to możliwe, szukają innej drogi do wyznaczonego celu. Zadanie starają się wykonać jak najszybciej, a jednocześnie dopełnić wszystkich wymogów bezpieczeństwa, aby uniknąć strat materialnych oraz wypadków z udziałem ludzi. Praktyka pokazuje, że roboty wykonują swoje zadania w sposób znacznie bardziej przewidywalny, a przez to bez porównania bezpieczniejszy. Jak to możliwe?  

Maszyna jest bezpieczna, bo nie popełnia błędów

Zanim zapytamy o systemy bezpieczeństwa stosowane w robotach AGV, zastanówmy się, jakiesą najczęstsze przyczyny wypadków w transporcie wewnętrznym? Z badań prowadzonych w USA wynika, że ponad 80% wypadków w czasie transportu z użyciem wózków widłowych wynika z niewystarczającej widoczności. Najbardziej typowe zdarzenia to kolizje z pieszymi iinnymi wózkami, zaczepianie o regały magazynowe czy wywrócenie się wózka po najechaniu naporzucone na jego trasie przedmioty lub zaczepiania masztem w czasie przejazdu przez niską bramę. Przyczyną wypadków jest nieuwaga, zbyt późne zauważenie przeszkody, jazda „na ślepo” z zasłaniającym widoczność ładunkiem oraz cofanie bez upewnienia się, czy jakaś przeszkoda lubczłowiek nie znajdują się za wózkiem. 

źródło: materiały Versabox

Czy robot popełniłby podobne błędy? Nie, bo nie ma takiej możliwości – potrafi zrobić tylko to, do czego został zaprogramowany, a popełniania błędów nikt go nie uczył. Autonomiczna maszyna na bieżąco skanuje otoczenie, więc nie może niczego przeoczyć. Ma zaprogramowaną strefę bezpieczeństwa, czyli odległość od pojawiających się na jego trasie przeszkód, po przekroczeniu której rozpoczyna się proces hamowania. Bezpieczna odległość określana jest dynamicznie: imwiększa jest prędkość poruszania się robota, tym dalej od przeszkody rozpocznie się proces hamowania. Wszystko po to, aby droga hamowania nigdy nie była zbyt krótka. To pozwala wykluczyć ryzyko zderzeń.  

– Nasze roboty z serii VERSABOT 500 potrafią też interpretować charakter przeszkody, odróżnić człowieka od palety z ładunkiem czy wózka widłowego – mówi Mateusz Wiśniowski, CTOVersaBox. – Zależnie od tego, jaki charakter ma przeszkoda, robot czeka na zmianę sytuacji i możliwość kontynuowania jazdy lub wyznacza nową trasę, prowadzącą do zadanego celu 

Pracy robota nie zakłócą też drobne przedmioty, takie jak metalowe śruby rozrzucone na trasie przejazdu: po tych mniejszych przejedzie, a większe odmiecie specjalnymi szczotkami (można jezamontować, jeżeli wymaga tego środowisko pracy). Robot skutecznie reaguje nawet wprzypadku, gdy nagle przetniemy tor jego ruchu. A jeżeli mamy jakąkolwiek wątpliwość, czywszystko jest OK, wystarczy klepnąć przycisk wyłączający, umieszczony na obudowie robota.  

Warto zaznaczyć, że roboty klasy AGV nie tylko monitorują otoczenie, ale też informują jeoswojej obecności za pośrednictwem sygnałów dźwiękowych i świetlnych. Widzą nas i robią wszystko, abyśmy je zauważyli. 

Czy robot może „urwać się ze smyczy”?

Robot nie spóźni się żadną reakcją – jego refleks mierzony jest w milisekundach. Robot nie męczy sięnie dekoncentruje, nie wścieka na szefa i nie rozmyśla o miłości życia – emocje nie zakłócają jego pracy. Nie działa impulsywnie, jest w stu procentach przewidywalny, a przez to bez porównania bezpieczniejszy od człowieka i sterowanych przez niego maszyn transportowych. Jednak, jak każda maszyna, może się zepsuć. Czy awaria robota stwarza zagrożenie dla ludzi? Czyuszkodzona maszyna może „urwać się ze smyczy” i na przykład taranować przeszkody naswojej drodze? 

– Każda awaria oznacza w praktyce zatrzymanie się robota – zapewnia Mateusz Wiśniowski, CTOVersaBox. – Awaria któregokolwiek z systemów bezpieczeństwa, a nawet fizyczna ingerencja wukłady sterowania, na przykład celowe ich uszkodzenie, prowadzi do natychmiastowego zatrzymania robota. Roboty pracujące w magazynach i zakładach produkcyjnych są czasem mocno poobijane. Wynika to stąd, że są wolniejsze od wózków widłowych i nie potrafią przed nimi uciekać, ale i nad tym już pracujemy – żartuje Wiśniowski. 

Jeśli interesuje Cię tematyka robotyzacji, zapraszamy na bloga Versabox.

Versabox jest partnerem merytorycznym sekcji Przemysł. 

Versabox

Versabox

VersaBox jest producentem autonomicznych robotów mobilnych (AMR). Działają one w ramach kompleksowej platformy inteligentnej intralogistyki 4.0, która wdrażana jest w przedsiębiorstwach produkcyjnych i logistycznych.

 


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku

(Visited 72 times, 1 visits today)

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły - AI sztuczna inteligencja

Send this to a friend