X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

Klienci hoteli ufają bardziej robotom płci żeńskiej

Kobieta, patrząc przez pryzmat historii i utartych stereotypów, bardzo często pełniła rolę reprezentacyjną, np. w sektorze usług. Jak pokazały badania, nie tylko ludzki odpowiednik płci żeńskiej jest mile widziany na tym rodzaju stanowisk.

Robot płci żeńskiej

Badaczka z Washington State University przeprowadziła niedawno badania dotyczące obsługi gości hotelowych przez roboty. W tym celu, poprosiła o wypełnienie ankiet gości hotelowych. Pytania zawierały cztery różne scenariusze dotyczące obsługi gości. W jednym z nich, gości miał witać robot o imieniu Alex. Posiadał on ludzką twarz i ciało. Drugi zaś przedstawiał tę samą sytuację, z tym że osobą witającą był robot o imieniu Sara, również o ludzkiej twarzy i ciele. Dwa pozostałe scenariusze przedstawiały zaś Alexa i Sarę jako obiekty maszynopodobne. Zadaniem respondentów było odpowiednie ułożenie scenariuszy. Tak, aby na górze listy znalazł się taki przebieg wydarzeń, jakiego oczekiwaliby najbardziej. Najwięcej osób wskazało robota-kobietę o ludzkim wyrazie twarzy.

Wyniki zaś pokazały, że wciąż w sposób tradycyjny społeczeństwo patrzy na kobiety, także w świecie robotów. Czego więc się dowiedzieliśmy? Jak twierdzi Soobin Seo, naukowczyni odpowiedzialna za badanie, ludzie odczuwają większy komfort psychiczny, gdy są obsługiwani przez kobiety, nawet pod postacią robota. Zwłaszcza wtedy, gdy kwestia obsługi dotyczy hotelu. Może to być zatem dobre wskazanie dla programistów i osób zajmujących się produkcją robotów, aby skupili się na tych danych, podczas przyszłych projektów.

Stereotypy w świecie robotyki

Kobiety już od dawna kojarzone są z sektorem usług, gdzie pełniły rolę nie tylko pracowniczek obsługi, ale także reprezentacyjną. Ponadto, wielu ludziom płeć żeńska kojarzy się z cierpliwością, ciepłem, solidnością. Dlatego w dalszym ciągu to właśnie kobiet odwiedzający hotel oczekują na tym stanowisku. To stereotypowe myślenie nie zmieniło się także w kwestii robotów. A gdy ten dodatkowo silnie przypomina człowieka, stereotyp wydaje się być wzmocniony. Co bardziej niepokojące, roboty pełnią obecnie w hotelach następujące role: zmywają naczynia, piorą, sprzątają czy witają gości. A zatem wykonują prace, które dawno temu były dopasowywane jedynie do roli kobiet. Dlatego też tu również jako pracowników, społeczeństwo oczekuje kobiet-robotów.

Badania są o tyle zaskakujące, że mamy rok 2022, kiedy to coraz więcej kobiet walczy o swoje prawa, równouprawnienie i zerwanie z wizerunkiem jedynie kury domowej i funkcji reprezentacyjnej. Natomiast z drugiej strony pokazuje, że zakorzenione w ludziach stereotypy, przenosimy także na maszyny. Jak się okazuje, ponownie potwierdza się stwierdzenie, że aby roboty przestały działać dyskryminująco i myśleć stereotypowo i prosto, najpierw muszą przestać myśleć tak ludzie. Głównie dlatego, że to właśnie człowiek odpowiada za ich tworzenie.


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły - AI sztuczna inteligencja

Send this to a friend