X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

Jak zminimalizować ryzyko związane z wykorzystaniem AI w miejscu pracy? 

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w wielu różnorakich zawodach otworzyło zupełnie nowe możliwości dla pracowników. Gdzie są szanse, są jednak również zagrożenia idące za korzystanie z możliwości AI. Powstaje więc pytanie: w jaki sposób powinniśmy oceniać ryzyko związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w codziennej pracy? 

Zagrożenia związane z wykorzystaniem AI w pracy

Generatywna sztuczna inteligencja to niezwykle potężne narzędzie, dzięki któremu możliwe jest dziś znacznie szybsze wykonywanie szeregu rozmaitych zadań. Napisanie artykułu na blog, wykonanie grafiki czy nawet stworzenie kodu aplikacji – w codziennych obowiązkach coraz częściej korzystamy z możliwości, jakie daje nam AI. Jednakże w każdym z takich przypadków powinniśmy pamiętać o idących za tym zagrożeniach. 

To, na co specjaliści zwracają szczególną uwagę, to sposób uczenia się algorytmów. Dokonuje się to poprzez dane wsadowe, które najpierw w każdą sztuczną inteligencję wgrywają jej twórcy, a następnie poszczególni użytkownicy korzystający z jej możliwości. Jakie ryzyko związane jest z takim działaniem? W tym przypadku słabym ogniwem całego układu jest człowiek, pracownik, który bez świadomości większych konsekwencji w czasie współpracy ze sztuczną inteligencją może przekazać jej istotne, wewnętrzne dane firmowe. Dane, które zostaną nie tylko zapisane w infrastrukturze serwerowej AI, ale również zostaną wykorzystane do budowania odpowiedzi na zapytania innych osób. 

Podczas interakcji z systemami generatywnej sztucznej inteligencji może zdarzyć się, że nieświadomy użytkownik przekaże jej wrażliwe dane firmowe, bądź wewnętrzny kod stanowiący własność przedsiębiorstwa – uważa Vaidotas Šedys, dyrektor ds. zarządzania ryzykiem w Oxylabs. 

Innym ryzykiem współpracy z AI jest – zdaniem Šedysa – generowanie przez algorytmy odpowiedzi na podstawie nieaktualnych bądź wręcz fałszywych informacji. Poziom zaawansowania sztucznej inteligencji nie jest na tyle wysoki, aby była w stanie samodzielnie weryfikować jakość dostarczanych jej informacji, przez co wygenerowane odpowiedzi mogą być dalekie od prawdy. Wykorzystanie tym samym AI przez niedoświadczonego pracownika może skutkować przygotowaniem przez niego zadania w oparciu o błędne założenia, co z kolei niesie ryzyko dalszych konsekwencji zarówno dla niego, jak i całej firmy. 

Trzecim bardzo ważnym ryzykiem związanym z wykorzystaniem sztucznych inteligencji są kwestie prawne. Ten aspekt dotyczy głównie rozwiązań generujących kod programowania na podstawie wytycznych wsadowych użytkownika. W kilku przypadkach (m.in. w Copilot – AI działającym w ramach GitHub) zdarzyło się, że wygenerowany przez sztuczną inteligencję kod był chroniony prawem autorskim, co z kolei spowodowało złożenie pozwów sądowych przeciwko twórcom narzędzia. 

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy – jak robić to dobrze? 

Poziom zaawansowania sztucznych inteligencji wykorzystywanych w codziennych zadaniach pracowników jest dość wysoki, jednakże wciąż nie na tyle, aby móc w pełni im zaufać. Wiąże się to w głównej mierze z poruszanymi powyżej kwestiami, gdzie same w sobie algorytmy AI nie są w stanie poprawnie zinterpretować jakości oraz prawdziwości danych, którymi są „karmione”. 

Dlatego w celu maksymalnego zabezpieczenia się przed nieprzyjemnymi sytuacjami, korzystając z AI w pracy zawodowej powinniśmy: 

  • unikać przekazywania sztucznej inteligencji wrażliwych danych firmowych, które mogłyby zostać w późniejszym czasie wykorzystane przez innych użytkowników, 
  • mieć ograniczone zaufanie do wyników generowanych przez sztuczną inteligencję, zwłaszcza w zakresie specjalistycznych informacji, 
  • wykorzystywać sztuczne inteligencje jedynie jako narzędzie wspierające, a nie zastępstwo przy wykonywaniu obowiązków zawodowych. 

Na obecną chwilę najlepszym zabezpieczeniem przed ryzykiem ze strony sztucznej inteligencji jest ludzki zdrowy rozsądek – element, którego maszyny wspierające nas na co dzień nie posiadają i przez bardzo długi czas posiadać nie będą. 


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku