Sztuczna inteligencja przejmie szkolenie kontrolerów lotniskowych. Politechnika Wrocławska tworzy przełomowy symulator AI

Politechnika Wrocławska i Polish Airports Academy opracują pierwszy w Europie autonomiczny system szkoleniowy dla operatorów kontroli bezpieczeństwa na lotniskach. Projekt wart blisko 10,7 miliona złotych ma udoskonalić sposób kształcenia pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pasażerów.

Wrocławscy naukowcy chcą rozwiązać problem, z którym borykają się polskie lotniska – zbyt małą liczbę przeszkolonych kontrolerów bezpieczeństwa. Pomimo niskiego progu skuteczności egzaminów państwowych, odsetek osób, które kończą kurs z wynikiem pozytywnym, wciąż pozostaje niski. Teraz ma to zmienić sztuczna inteligencja.

AI, VR i symulator w jednym

Projekt o nazwie Hybrydowy symulator integrujący rzeczywisty i wirtualny świat do szkolenia operatora kontroli bezpieczeństwa w porcie lotniczym z zastosowaniem autonomicznego trenera opartego o agenta sztucznej inteligencji” dostał niemal 8 milionów złotych dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu „FENG – Ścieżka SMART dla konsorcjów”.

Nowy system połączy wirtualną rzeczywistość (VR)symulator urządzeń prześwietlających bagaż oraz inteligentnego trenera AI, który będzie analizował postępy każdego kursanta i dostosowywał poziom trudności szkoleń do jego indywidualnych potrzeb.

– Obecne systemy szkoleniowe nie dają satysfakcjonujących rezultatów. Pomimo niskiego progu skuteczności wymaganej od kandydatów, odsetek osób zdających egzamin państwowy jest zbyt niski. Polskie lotniska borykają się przez to z systemowym niedoborem wykwalifikowanych pracowników na tych stanowiskach, a to stanowi istotne wyzwanie dla całej branży lotniczej – wyjaśnia dr inż. Tomasz Kisiel, kierownik projektu z Politechniki Wrocławskiej.

Przeczytaj także: „I know kung fu.” Anthropic właśnie zrobił Matrix w rzeczywistości – Claude potrafi „wgrywać” nowe umiejętności

Symulacje niemożliwe do odtworzenia w realu

Nowatorskie rozwiązanie ma odtworzyć warunki zbliżone do rzeczywistych punktów kontroli bezpieczeństwa, ale w pełni wirtualnie. Dzięki technologii VR przyszli operatorzy będą mogli ćwiczyć sytuacje, które w klasycznym szkoleniu są trudne i kosztowne do przeprowadzenia – np. kontrolę pasażerów z ograniczeniami ruchowymi, osób wywodzących się z różnych kultur.

– Dzięki technologii VR możliwe będzie odwzorowanie różnorodnych scenariuszy, które będą wiernie oddawać warunki rzeczywiste, pozwalając uczestnikom szkoleń na przećwiczenie odpowiednich umiejętności w interaktywnym środowisku.

Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości stanowi przełom w podejściu do szkoleń, ponieważ umożliwia symulowanie sytuacji, które w tradycyjnych warunkach byłyby trudne lub niemożliwe do odtworzenia. Dzięki temu uczestnicy będą mogli pracować nad koniecznymi w pracy umiejętnościami w kontrolowanych warunkach – podkreśla dr hab. inż. Artur Kierzkowski, prof. PWr z Wydziału Mechanicznego.

VR nie tylko umożliwi tworzenie realistycznych scenariuszy, lecz także pozwoli agentowi AI na bieżąco reagować na błędy kursanta. System automatycznie dostosuje poziom trudności.

Inteligentne modelowanie bagażu

Jednym z najbardziej innowacyjnych elementów projektu będzie autorskie, interaktywne modelowanie ładunków lotniczych. Zamiast wykorzystywać gotowe obrazy z urządzeń rentgenowskich, system samodzielnie wygeneruje wirtualne modele bagażu z ukrytymi przedmiotami zabronionymi – pod różnymi kątami, w warstwach o odmiennych gęstościach i materiałach.

Dzięki temu kursanci będą musieli rozpoznawać realnie skomplikowane przypadki, a nie powtarzać wyuczone wzory. Jak tłumaczy prof. Kierzkowski:

Badane będą zjawiska wpływające na trudność w ocenie takich obrazów. Sterowanie tymi mechanizmami w trakcie sesji szkoleniowych, umożliwi dynamiczne zarządzanie poziomem trudności szkolenia, a to wpłynie na systematyczny wzrost umiejętności kursantów.

Przeczytaj także: Grokipedia od xAI Elona Muska wystartowała

Sztuczna inteligencja jako trener

Zadaniem Polish Airports Academy będzie opracowanie i wytrenowanie autonomicznego agenta AI, który zastąpi w części pracy instruktorów. System ma reagować na postępy kursantów oraz dostosowywać proces nauki do indywidualnych potrzeb uczestników, uwzględniając ich słabe strony oraz aktualny poziom wiedzy. Następnie prototyp zostanie poddany testom w warunkach laboratoryjnych oraz symulujących rzeczywiste środowisko pracy w celu optymalizacji jego działania.

Naukowcy liczą, że dzięki temu zdawalność egzaminów państwowych znacząco wzrośnie, a polskie lotniska zyskają stabilny dopływ dobrze przygotowanych pracowników.

– Największym wyzwaniem będzie osiągnięcie wysokiej zdawalności wśród kandydatów. Dla nas będzie to potwierdzenie, że system przynosi lepsze rezultaty, niż obecnie stosowane metody – mówi prof. Kierzkowski.

Projekt realizowany przez Politechnikę Wrocławską i Polish Airports Academy potrwa od 1 grudnia 2025 do 30 listopada 2028 roku.



Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku


Polecamy e-book o AI


Sztuczna inteligencja w biznesie - przewodnik
AI w marketingu – jak zwiększyć sprzedaż i zaangażowanie klientów?
Test Turinga: Czy AI jest już inteligentniejsze od człowieka?

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Latest Posts