W artykule
Politechnika Wrocławska i Polish Airports Academy opracują pierwszy w Europie autonomiczny system szkoleniowy dla operatorów kontroli bezpieczeństwa na lotniskach. Projekt wart blisko 10,7 miliona złotych ma udoskonalić sposób kształcenia pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pasażerów.
Wrocławscy naukowcy chcą rozwiązać problem, z którym borykają się polskie lotniska – zbyt małą liczbę przeszkolonych kontrolerów bezpieczeństwa. Pomimo niskiego progu skuteczności egzaminów państwowych, odsetek osób, które kończą kurs z wynikiem pozytywnym, wciąż pozostaje niski. Teraz ma to zmienić sztuczna inteligencja.
AI, VR i symulator w jednym
Projekt o nazwie „Hybrydowy symulator integrujący rzeczywisty i wirtualny świat do szkolenia operatora kontroli bezpieczeństwa w porcie lotniczym z zastosowaniem autonomicznego trenera opartego o agenta sztucznej inteligencji” dostał niemal 8 milionów złotych dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu „FENG – Ścieżka SMART dla konsorcjów”.
Nowy system połączy wirtualną rzeczywistość (VR), symulator urządzeń prześwietlających bagaż oraz inteligentnego trenera AI, który będzie analizował postępy każdego kursanta i dostosowywał poziom trudności szkoleń do jego indywidualnych potrzeb.
– Obecne systemy szkoleniowe nie dają satysfakcjonujących rezultatów. Pomimo niskiego progu skuteczności wymaganej od kandydatów, odsetek osób zdających egzamin państwowy jest zbyt niski. Polskie lotniska borykają się przez to z systemowym niedoborem wykwalifikowanych pracowników na tych stanowiskach, a to stanowi istotne wyzwanie dla całej branży lotniczej – wyjaśnia dr inż. Tomasz Kisiel, kierownik projektu z Politechniki Wrocławskiej.
Przeczytaj także: „I know kung fu.” Anthropic właśnie zrobił Matrix w rzeczywistości – Claude potrafi „wgrywać” nowe umiejętności
Symulacje niemożliwe do odtworzenia w realu
Nowatorskie rozwiązanie ma odtworzyć warunki zbliżone do rzeczywistych punktów kontroli bezpieczeństwa, ale w pełni wirtualnie. Dzięki technologii VR przyszli operatorzy będą mogli ćwiczyć sytuacje, które w klasycznym szkoleniu są trudne i kosztowne do przeprowadzenia – np. kontrolę pasażerów z ograniczeniami ruchowymi, osób wywodzących się z różnych kultur.
– Dzięki technologii VR możliwe będzie odwzorowanie różnorodnych scenariuszy, które będą wiernie oddawać warunki rzeczywiste, pozwalając uczestnikom szkoleń na przećwiczenie odpowiednich umiejętności w interaktywnym środowisku.
Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości stanowi przełom w podejściu do szkoleń, ponieważ umożliwia symulowanie sytuacji, które w tradycyjnych warunkach byłyby trudne lub niemożliwe do odtworzenia. Dzięki temu uczestnicy będą mogli pracować nad koniecznymi w pracy umiejętnościami w kontrolowanych warunkach – podkreśla dr hab. inż. Artur Kierzkowski, prof. PWr z Wydziału Mechanicznego.
VR nie tylko umożliwi tworzenie realistycznych scenariuszy, lecz także pozwoli agentowi AI na bieżąco reagować na błędy kursanta. System automatycznie dostosuje poziom trudności.
Inteligentne modelowanie bagażu
Jednym z najbardziej innowacyjnych elementów projektu będzie autorskie, interaktywne modelowanie ładunków lotniczych. Zamiast wykorzystywać gotowe obrazy z urządzeń rentgenowskich, system samodzielnie wygeneruje wirtualne modele bagażu z ukrytymi przedmiotami zabronionymi – pod różnymi kątami, w warstwach o odmiennych gęstościach i materiałach.
Dzięki temu kursanci będą musieli rozpoznawać realnie skomplikowane przypadki, a nie powtarzać wyuczone wzory. Jak tłumaczy prof. Kierzkowski:
– Badane będą zjawiska wpływające na trudność w ocenie takich obrazów. Sterowanie tymi mechanizmami w trakcie sesji szkoleniowych, umożliwi dynamiczne zarządzanie poziomem trudności szkolenia, a to wpłynie na systematyczny wzrost umiejętności kursantów.
Przeczytaj także: Grokipedia od xAI Elona Muska wystartowała
Sztuczna inteligencja jako trener
Zadaniem Polish Airports Academy będzie opracowanie i wytrenowanie autonomicznego agenta AI, który zastąpi w części pracy instruktorów. System ma reagować na postępy kursantów oraz dostosowywać proces nauki do indywidualnych potrzeb uczestników, uwzględniając ich słabe strony oraz aktualny poziom wiedzy. Następnie prototyp zostanie poddany testom w warunkach laboratoryjnych oraz symulujących rzeczywiste środowisko pracy w celu optymalizacji jego działania.
Naukowcy liczą, że dzięki temu zdawalność egzaminów państwowych znacząco wzrośnie, a polskie lotniska zyskają stabilny dopływ dobrze przygotowanych pracowników.
– Największym wyzwaniem będzie osiągnięcie wysokiej zdawalności wśród kandydatów. Dla nas będzie to potwierdzenie, że system przynosi lepsze rezultaty, niż obecnie stosowane metody – mówi prof. Kierzkowski.
Projekt realizowany przez Politechnikę Wrocławską i Polish Airports Academy potrwa od 1 grudnia 2025 do 30 listopada 2028 roku.
Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku
Polecamy e-book o AI
AI w marketingu – jak zwiększyć sprzedaż i zaangażowanie klientów?
Test Turinga: Czy AI jest już inteligentniejsze od człowieka?