Sektor detaliczny dynamicznie się zmienia, a rosnące oczekiwania klientów oraz wyzwania związane z łańcuchem dostaw czy wzrostem kosztów wymagają nowoczesnych rozwiązań. Prezentacja przez Google Cloud narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, które mają na celu zrewolucjonizowanie doświadczeń zakupowych oraz zwiększenie efektywności operacyjnej sprzedawców zbiegła się w czasie z targami NRF (National Retail Federation) 2025 zorganizowanymi w Nowym Jorku.
Google Cloud odpowiada na wyzwania stojące przed branżą detaliczną poprzez stworzenie innowacyjnych rozwiązań AI. Pozwolą one detalistom lepiej zarządzać danymi, automatyzować procesy i zwiększać zaangażowanie klientów.
Google Agentspace
Google Agentspace to jedno z ważniejszych narzędzi zaprezentowanych przez Google Cloud. Platforma ta integruje sztuczną inteligencję Gemini z wyszukiwarką Google oraz danymi firmowymi. Tym samym umożliwia pracownikom szybki dostęp do aktualnych informacji na temat produktów. Rozwiązanie pozwala pracownikom na korzystanie w czasie rzeczywistym z informacji na temat przedsiębiorstwa w formacie: tekstu, obrazu, wideo oraz audio. Ponadto AI wspiera zarządzanie zasobami czy obsługą klienta. Google Agentspace zwiększa efektywność zespołów poprzez automatyzację rutynowych zadań.
Vertex AI Search for Commerce
Vertex AI Search for Commerce pozwala detalistom na wdrażenie generatywnej sztucznej inteligencji do swoich sklepów internetowych. Narzędzie oferuje zaawansowaną wyszukiwarkę, która precyzyjnie odpowiada na zapytania klientów. Funkcja conversational commerce, wchodząca w skład omawianego rozwiązania, umożliwia interaktywne rozmowy z klientami, zarazem wspomagając cały proces zakupowy.
Gen AI Catalog i Content Enrichment – wzbogacanie treści produktowych
Google Cloud wprowadził również narzędzia Gen AI Catalog oraz Content Enrichment. Pozwalają one detalistom automatycznie tworzyć treści marketingowe. Ale też opisy produktów przy użyciu modeli multimodalnych, jak na przykład Gemini 1.5 Pro i Imagen 3. Ponadto narzędzia odpowiadają także za poprawę trafności wyszukiwań w sklepie internetowym.
Connected Stores
Google Cloud stawia również na rozwijanie tzw. „connected stores” odpowiedzialnych za polepszenie produktywności sklepów, a także doświadczeń zakupowych użytkowników. Dzięki nowym modelom AI, jak między innymi Veo (image-to-video) oraz Imagen 3 (text-to-image) detaliści mogą tworzyć dynamiczne materiały multimedialne zwiększające atrakcyjność sklepu. Wykorzystanie tych rozwiązań, sprawia też, że pracownicy mają natychmiastowy dostęp do danych o produktach.
Google Cloud zademonstrował, że sztuczna inteligencja może zmienić oblicze branży detalicznej, oferując nowe możliwości w zakresie personalizacji, zarządzania danymi i poprawy doświadczeń klientów. Nowe narzędzia takie jak: Google Agentspace, Vertex AI Search for Commerce czy Connected Stores przyczyniają się do tego, że detaliści zyskują przewagę konkurencyjną i lepiej odpowiadają na potrzeby współczesnych konsumentów.