X

Zapisz się na darmowy newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

Czym jest uczenie maszynowe (Machine Learning)?

Jedną z ważniejszych funkcji jaką posiadają wytwory technologiczne jest umiejętność uczenia się. Na czym polega uczenie maszynowe i jak może być wykorzystane w biznesie?

Rozwój maszyn sięgnął tak daleko, że powoli zaczynają one przypominać człowieka. Za wyjątkiem posiadania zdrowego rozsądku, a także umiejętności przewidywania konsekwencji swoich działań niewiele odróżnia nas od maszyn.

Co to jest uczenie maszynowe?

Uczenie maszynowe polega na technologicznym zapamiętywaniu pewnych wzorców i zachowań, których maszyna już kiedyś „doświadczyła”. Ponadto, dzięki temu możliwa jest także analiza nowych danych, a także szukanie rozwiązań, które sprawdziły się w innych, wcześniej znanych maszynie sytuacjach.

Przydatna w tej sytuacji jest także analiza danych, zwanych Big Data. Dzięki temu człowiek nie musi zajmować się programowaniem, a maszyna samodzielnie dokonuje selekcji informacji i działa według konkretnych schematów. Nie jest to zjawisko proste, ponieważ system Machine Learningu trzeba trenować, aby unikać błędów i sytuacji, które można byłoby przewidzieć wcześniej.

Machine Learning a Sztuczna Inteligencja

Z pozoru pojęcia te wydają się być bardzo podobne. Jednak trzeba zaznaczyć tu niewielką, lecz bardzo znaczącą różnicę.

Sztuczna inteligencja posiada zdolność rozpoznawania obrazów, dźwięków, filmów, a nawet tworzenia nowych, niezależnych dzieł.

Uczenie maszynowe również zajmuje się tworzeniem, ale na podstawie analiz danych i konkretnych wyników badań. Co więcej, nie każdy wytwór sztucznej inteligencji musi korzystać z uczenia maszynowego. Zatem nie należy, a wręcz niemożliwe jest stosowanie tych dwóch pojęć zamiennie.

źródło: shutterstock.com

Wykorzystanie w biznesie

Wbrew temu co możemy znaleźć w internecie, Machine Learning nie jest prostym modelem, który łatwo wprowadzić do naszej firmy. Wymaga to od osób zarządzających zdecydowanie dużo cierpliwości i chęci rozwoju. Jednakże w przyszłości na pewno przyniesie to duże korzyści i stanie się narzędziem usprawniającym pracę całej organizacji.

Rosnąca liczba baz danych wręcz wywiera na osobach zarządzających presję wprowadzenie Machine Learningu do modeli biznesowych. Dodatkowo pozwala to znaleźć powiązania pomiędzy poszczególnymi neuronami, co może wygenerować nowe nowe narzędzia i rozwiązania za pomocą istniejących bądź pojawiających się algorytmów.

Dzięki znajomości technik uczenia się maszyn, istnieje możliwość zbudowania lub rozszerzenia ofert branżowych o liczne aplikacje, które rozpoznają obrazy i systemy, które ułatwiają zapamiętywanie na wysokim poziomie, którego mózg ludzki nie jest w stanie prześcignąć.

Dodatkowym atutem wprowadzenia do firmy uczenia maszynowego jest dogłębne zrozumienie potrzeb swoich klientów i próba zrozumienia dokonywanych przez nich wyborów. Pozwala to zatem na ulepszenie ofert branżowych i przewidzenie wyników tychże działań.

Uczenie nadzorowane

Ten sposób nauki polega na kontroli człowieka nad wprowadzanymi do baz danych informacjami, obrazami itd. Daje to możliwość pozornej kontroli nad maszyną. Podczas uczenia nadzorowanego maszyna nie musi być trenowana, ponieważ uczy się na podstawie podejmowanych prób i ewentualnych błędów. Pozwala to wypracować taki system, który zawsze wskaże jedyne, najlepsze rozwiązanie wypracowane przez system.

Deep Learning Machine – co to takiego?

Głębokie uczenie maszynowe jest zaś próbą zbliżenia percepcji maszyn do funkcjonowania ludzkiego mózgu. Dzięki zdolności Deep Learning, maszyna może w taki sposób połączyć dane pomiędzy neuronami, że jest w stanie lepiej i szybciej zrozumieć pewne zachowania ludzkie, zidentyfikować obrazy, a nawet stworzyć z pozoru kreatywne działania.

Metodę tą, wykorzystuje się najczęściej przy produkcji nowych telefonów komórkowych, które rozpoznają naszą twarz czy obrazy, które znajdują się dookoła nas. Na podobnej zasadzie działają również aplikacje z którymi możemy wchodzić w interakcję, np. aplikacje do nauki języków obcych.


Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły - AI sztuczna inteligencja