Amerykańskie firmy walczą z cłami Trumpa z pomocą sztucznej inteligencji

Nowe cła Donalda Trumpa wymusiły technologiczny zwrot. W odpowiedzi amerykańskie firmy sięgają po sztuczną inteligencję. AI ma pomóc w analizie wpływu nowych taryf, a także w optymalizacji łańcuchów dostaw, strategii cenowych i zawieranych kontraktów.

AI w służbie przemysłu – symulacje, kontrakty, logistyka

Jednym z najbardziej wszechstronnych narzędzi na rynku jest platforma Kinaxis Maestro. Nowa funkcja Tariff Response pozwala firmom w zaledwie 21 dni przejść od reaktywnego działania do pełnej orkiestracji dostaw. Odbywa się to na podstawie symulacji ryzyka celnego i alternatywnych scenariuszy logistycznych. Dzięki cyfrowym bliźniakom łańcucha dostaw i estymacjom wpływu CO₂e, przedsiębiorstwa mogą zarówno optymalizować koszty, jak i lepiej raportować działania ESG.

Równolegle Salesforce zaprezentował Import Specialist Agent. Jest to wirtualny doradca AI, który analizuje dokumenty celne i identyfikuje ryzyka. Ponadto podpowiada, jak renegocjować ceny czy zaktualizować klauzule „zmiany prawa” w kontraktach. Agent działa w ramach platformy Agentforce, a dzięki integracji z Data Cloud tworzy spersonalizowane pulpity. Pokazują one firmom, gdzie mogą zyskać lub stracić w czasie rzeczywistym.

Przeczytaj także: Robot, który czuje dotyk – Vulcan od Amazona podbija magazyny

Wipro i generatywna AI – automatyzacja na skalę przemysłową

Indyjski gigant IT Wipro stawia na generatywną AI w skali enterprise. Dzięki platformie Wipro ai360 firma wspiera klientów z różnych branż – od produkcji po bankowość. Wsparcie obejmuje m.in. przekształcanie strategii zaopatrzenia, dobieranie efektywnych tras i inspekcję towarów.

Firma zatrudnia ponad 13 000 specjalistów zajmujących się etykietowaniem danych i wdrożyła określone, pomocne narzędzia. Takie jak Document Chat do analizy dokumentacji handlowej czy Wipro Chat do automatyzacji komunikacji z kontrahentami. Efekty? W ciągu ostatnich 10 kwartałów Wipro wygenerowało kontrakty warte 1,5 mld dolarów, a 44 tysiące pracowników firmy przeszło szkolenia z AI.

AI na froncie prawnym – renegocjacje kontraktów i elastyczne modele cenowe

Tarcia handlowe wywołały również lawinę problemów prawnych. Firmy z branży prawniczej wdrażają AI do analizy tysięcy umów w poszukiwaniu klauzul siły wyższej, warunków eskalacji cen czy punktów renegocjacji. Sztuczna inteligencja potrafi w ciągu godzin skanować całe biblioteki umów i tworzyć rekomendacje, jak minimalizować ryzyka kontraktowe.

Elastyczne modele cenowe i „inteligentne klauzule taryfowe” to kolejny krok. Pozwalają one dynamicznie dostosowywać warunki współpracy do zmian regulacyjnych, z wykorzystaniem automatycznego przeliczania kosztów frachtu i opłat celnych.

Przeczytaj także: Autonomiczne okręty coraz bliżej? Blue Water Autonomy pokazuje przyszłość operacji morskich

Cła Trumpa katalizatorem automatyzacji?

Oczywiście sztuczna inteligencja była postrzegana jako przyszłość zarządzania operacjami przed falą ceł wprowadzonych przez prezydenta Trumpa. Jednak właśnie obecne turbulencje geopolityczne wywindowały jej znaczenie na nowy poziom. Firmy, które wcześniej traktowały AI jako innowacyjne nice to have, dziś wdrażają ją jako fundament odporności operacyjnej.

Nawet jeśli cła zostaną zniesione lub ograniczone w przyszłości, inwestycje w AI już teraz przynoszą wymierne korzyści. Można wśród nich wymienić szybsze podejmowanie decyzji, lepszą widoczność ryzyka i większą elastyczność działania. W świecie handlu i przemysłu sztuczna inteligencja jest wykorzystywana jako narzędzie pozwalające utrzymać konkurencyjność i zadbać o rozwój w obliczu trudnych okoliczności.



Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku


Sztuczna inteligencja w biznesie - przewodnik
AI w marketingu – jak zwiększyć sprzedaż i zaangażowanie klientów?
Test Turinga: Czy AI jest już inteligentniejsze od człowieka?

Newsletter
AI Business

Bądź na bieżąco z możliwościami sztucznej inteligencji w biznesie.
Zapisz się na bezpłatny newsletter.



Najnowsze artykuły - AI sztuczna inteligencja

Send this to a friend