Amazon testuje humanoidalne roboty dostawcze z oprogramowaniem własnej produkcji. Czy roboty Unitree G1 zrewolucjonizują logistykę?
Humanoidalne roboty na ostatniej mili dostaw
Amazon uruchomił testy humanoidalnych robotów, które mogą w niedalekiej przyszłości dostarczać przesyłki bezpośrednio pod drzwi klientów. To nie science fiction – pierwsze próby odbywają się już w zamkniętej strefie testowej w San Francisco, znanej jako „humanoid park” – z pełną infrastrukturą, w tym elektrycznymi vanami Rivian i symulowanymi przeszkodami terenowymi.
Roboty – na razie głównie model Unitree G1 od chińskiego producenta Unitree Robotics – uczą się opuszczać vana, pokonywać schody, unikać krawężników i precyzyjnie dostarczać paczki. Sprzęt pochodzi od dostawców zewnętrznych, natomiast oprogramowanie sterujące rozwijane jest wewnętrznie przez Amazon.
Logistyczna rewolucja? Potencjał miliardowych oszczędności
Celem projektu jest redukcja kosztów ostatniej mili dostaw, która obecnie stanowi jeden z najdroższych etapów całego łańcucha logistycznego. Według szacunków Morgan Stanley, wdrożenie humanoidalnych robotów zaledwie do 10% amerykańskich operacji magazynowych może przynieść od 2 do 3 miliardów dolarów oszczędności rocznie do 2030 roku.
Zakres testów | Technologie | Potencjalne oszczędności |
---|---|---|
10% magazynów USA | Roboty Unitree G1, oprogramowanie Amazon | 2–3 mld USD rocznie (do 2030) |
Amazon już dziś wykorzystuje ponad 750 tys. autonomicznych robotów we własnych centrach dystrybucyjnych, co – według danych własnych firmy – pozwoliło zwiększyć produktywność o 25% i pojemność magazynową o 50% bez rozbudowy fizycznej infrastruktury.
Harmonizacja ludzi i robotów
Testy humanoidów są nadal na wczesnym etapie. Roboty nie trafiły jeszcze do realnych dzielnic miejskich, a sam Amazon przewiduje etap pośredni: roboty mają wychodzić z vana, ale sam pojazd będzie prowadzony przez człowieka.
– To nie pełna autonomia, lecz hybrydowy model współpracy ludzi z maszynami – mówi jeden z ekspertów cytowanych przez The Verge. W tej konfiguracji roboty odpowiadają za dostarczenie paczek od pojazdu do drzwi, co redukuje czas pracy kierowcy i poprawia ergonomię dostaw.
Roboty kontra rzeczywistość: wyzwania wdrożeniowe
Humanoidalne roboty działają dobrze w środowiskach kontrolowanych, ale miejski krajobraz z nieprzewidywalnymi przeszkodami – jak psy, dzieci, nierówne chodniki czy schody – to zupełnie inne wyzwanie.
Eksperci wskazują, że obecna technologia wciąż nie radzi sobie w 100% z niestandardowymi sytuacjami,
roboty muszą być odporne na czynniki pogodowe i próby sabotażu, integracja z autonomicznymi pojazdami dostawczymi wymaga rozwoju interoperacyjnych standardów.
Szersza strategia Amazon
Inicjatywa z humanoidami wpisuje się w szerszą strategię firmy obejmującą: pełną automatyzację magazynów (Amazon Robotics), rozwój autonomicznych pojazdów (projekt Zoox), testy dostaw dronami (Prime Air) oraz systemy planowania tras w oparciu o dane predykcyjne. Wszystko to ma prowadzić do jednego: radykalnej optymalizacji kosztów logistyki w skali globalnej.
Co to oznacza dla branży logistycznej?
Wdrożenie humanoidalnych robotów to sygnał ostrzegawczy i inspiracja zarazem – szczególnie dla firm logistycznych, producentów sprzętu, integratorów systemów oraz operatorów ostatniej mili. Nadchodzące lata przyniosą m.in. presję na wdrażanie automatyzacji nawet w mniejszych firmach, nowe standardy bezpieczeństwa i certyfikacji (zgodnie z AI Act i ISO 10218/ISO 13849), potrzebę przebudowy modeli pracy i kompetencji załogi terenowej.
Dla firm budowlanych i przemysłowych może to oznaczać konieczność dostosowania magazynów i zaplecza technicznego do pracy z robotami – zarówno mobilnymi, jak i humanoidalnymi.
Jeszcze nie teraz, ale już wkrótce
Choć pełne wdrożenie humanoidów to perspektywa kilku lat, to technologia jest już na stole – a Amazon znów wyprzedza konkurencję, łącząc globalną skalę, autorski software i sprawdzonych dostawców hardware’u. Ostatnia mila dostaw może już wkrótce wyglądać zupełnie inaczej niż dziś – a pierwsze kroki stawiają roboty w… butach dostawców.
Zobacz raport “Sztuczna inteligencja w budownictwie i przemyśle”
Wdrożenia humanoidalnych robotów w logistyce to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o skalę transformacji, jaką AI przynosi sektorom fizycznej gospodarki. Amazon pokazuje kierunek, ale podobne zmiany zachodzą już dziś także w budownictwie, produkcji, energetyce czy zarządzaniu infrastrukturą. Jeżeli chcesz poznać ponad 30 rzeczywistych wdrożeń sztucznej inteligencji w przemyśle i budownictwie – wraz z danymi rynkowymi, prognozami i rekomendacjami do 2040 roku – sprawdź raport „AI in Construction and Industry 2026–2040” dostępny tutaj: https://aibusiness.pl/produkt/ai-in-construction-and-industry-2026-2040/.
Porozmawiaj z nami o sztucznej inteligencji
Dołącz do grupy "AI Business" na Facebooku
AI w marketingu – jak zwiększyć sprzedaż i zaangażowanie klientów?
Test Turinga: Czy AI jest już inteligentniejsze od człowieka?