Blisko 80% liderów biznesu planuje większe wydatki na AI w 2025 roku. Tak wynika z raportu State of Generative AI in the Enterprise przygotowanego przez Deloitte. Inwestycje koncentrują się na projektach o największym potencjale zwrotu.
Wydatki na AI – inwestycje i oczekiwane korzyści
Z badania wynika, że niemal 75% badanych organizacji osiągnęło oczekiwany zwrot z zaawansowanych projektów związanych z generatywną sztuczną inteligencją (Gen AI). Dla jednej piątej firm zysk z inwestycji przekroczył 30%. Ponadto warto zaznaczyć, że największe korzyści odnotowano w obszarze cyberbezpieczeństwa – aż 44% wdrożeń w tej dziedzinie przyniosło rezultaty przewyższające pierwotne oczekiwania.
Zdecydowana większość organizacji planuje skoncentrować się na maksymalnie 20% z obecnie realizowanych eksperymentów związanych z AI. Spośród tych projektów na pełną skalę wdrożone zostanie najwyżej co trzecie rozwiązania. Celem tej strategii jest precyzyjna ocena tego, w których obszarach wdrożenie sztucznej inteligencji może przynieść największą wartość.
Najbardziej zaawansowane wdrożenia AI
Z raportu przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte wynika, że najbardziej zaawansowane pod względem implementacji technologii AI są działy IT (28% wdrożeń). Na kolejnych miejscach znajdują się działy operacyjne (11%), marketing (10%) oraz obsługa klienta (8%). Poza obszarami technologicznymi firmy skupiają wdrożenia w sektorach kluczowych dla swojej działalności. Mianowicie chodzi m.in. o marketing w branży handlowej, operacje w energetyce czy cyberbezpieczeństwo w usługach finansowych.
Najwięcej projektów opartych na AI realizują podmioty z branży technologii, mediów i telekomunikacji. W czołówce są też organizacje zajmujące się ochroną zdrowia oraz świadczeniem usług finansowych.
Wyzwania w implementacji AI
Choć korzyści wynikające z wdrożenia AI są znaczące, wiele firm nadal mierzy się z istotnymi wyzwaniami. Najczęściej wskazywane problemy to:
• ryzyko błędów mogących przynieść poważne konsekwencje (35%)
• niezrealizowanie zakładanych zwrotów z inwestycji (34%),
• niska jakość danych (30%),
• utrata zaufania do technologii (29%).
Ponadto rosnące znaczenie mają kwestie regulacyjne. Aż 38% respondentów uznaje konieczność zachowania zgodności z nowymi przepisami za kluczową barierę we wdrażaniu AI. Z kolei 32% zwraca uwagę na trudności w zarządzaniu ryzykiem. Co więcej, w Europie szczególne znaczenie ma nadchodzące wdrożenie regulacji wynikających z AI Act.
Agenci AI – przyszłość biznesowej automatyzacji?
Coraz większe zainteresowanie wzbudzają tzw. agenci AI – autonomiczne systemy zdolne do realizowania zadań przy minimalnej ingerencji człowieka. Co czwarta firma objęta badaniem Deloitte testowała już możliwości szerokiego zastosowania tej technologii.
Eksperci przewidują, że w nadchodzących latach agenci AI staną się ważnym elementem strategii automatyzacji procesów biznesowych. Ich wprowadzenie będzie jednak wymagać od przedsiębiorstw przemyślanego podejścia, zarówno w zakresie zarządzania ryzykiem, jak i dostosowania kompetencji pracowników.
Strategiczne podejście a wydatki na AI
Według raportu wdrożenie odpowiednich modeli zarządzania sztuczną inteligencją (AI governance) może zająć nawet rok. Organizacje, które chcą efektywnie wykorzystywać potencjał AI muszą dostosowywać swoje procedury do zmieniających się regulacji i wymagań w zakresie bezpieczeństwa danych.
– „Technologia agentów AI otwiera nowe możliwości w budowaniu zwrotu z inwestycji w sztuczną inteligencję. Dynamiczny rozwój tej technologii wymaga od organizacji strategicznego, długofalowego myślenia, bliskiej współpracy oraz iteracyjnego podejścia. Oczekuje się, że w nadchodzących latach możliwości tego typu systemów znacząco wzrosną, co zwiększy ich zastosowanie w wielu procesach biznesowych […]. Zapewnienie możliwości odpowiedzialnego i szerokiego wykorzystania tych narzędzi oraz stworzenie przestrzeni do ich eksploracji to fundamenty skutecznej transformacji” – podkreśla Jan Michalski, partner w Deloitte i lider GenAI w Europie Środkowej.
Raport Deloitte pokazuje, że sztuczna inteligencja staje się istotnym elementem strategii biznesowej na całym świecie. W nadchodzących latach GenAI może stać się jednym z głównych motorów napędzających innowacje, a także zwiększających przewagę konkurencyjną w globalnej gospodarce.
źródło: informacja prasowa